Lingefan
Det var da voldsomt så ille det var å foretrekke båter med profesjonelt vedlikehold og kvitteringer på alt som er gjort. Det er sikkert noen (som deg?) som er superflinke teknisk og bør gjøre vedlikehold og servicer selv. Til og med bedre og med mer lidenskap og tidsbruk enn profesjonelle. For de som har tid til sånt og kunnskapen...
Jeg driver innen eiendom. Og vet at «selvbyggerhus» der eier har gjort mye selv kan være i meget tvilsom standard. Noen få kan være i god stand, f eks folk med kunnskap og sans for kvalitet. Andre (de fleste) kan være i meget dårlig forfatning og muligens bør de pusses opp og mangler rettes. Det er en grunn til at rørlegger er et eget fag, elektriker er et eget fag, flislegger og snekker er et eget fag osv... slik er det i verkstedsbransjen også.
Poenget med å betale andre for å gjøre noe er at ting skal virke og også å bli prioritert hvis noe skjer midt i ferien. Det er å kunne kreve eventuelle feilskjær av verkstedet utbedret og det er å sikre seg mot å få ting dekket på forsikringen. Jeg har fått vite at jeg er dekket i ferien med alt av kontakter de har der vi har opplag og verksted om noe uforutsett skulle skje.
Det er mulig du har plenty av tid og interesse til å feilsøke og mekke på din egen båt. Det er flott og vel og bra. Men jeg har ikke tid til å eie noe som ikke er i stand. Jeg har heller ikke tid, kunnskap eller lyst til å mekke selv. Jeg betaler derfor gjerne andre til å holde båten i stand og gjør i stedet mer av det jeg kan og tjener penger til å betale andre for tjenester. Det skal bransjen være glad for. Og de bør strekke seg langt etter å gjøre oss fornøyde. Det gjør også verkstedet/opplagstedet jeg bruker. Maken til god service er sjelden. Men den er også dyr, så slik sett henger det jo sammen. Slik holder man dessuten pengene i omløp og skaper flere arbeidsplasser.
Jeg ser på det som et varemerke at en båt er varmlagret med full servicepakke hos et anerkjent verksted/opplagssted. Det er mye verdt når man skal selge båten videre til en som meg, som ikke gjør noe annet enn å vaske og ta enkle sjekk ned i motorrommet før kjøring selv, men setter bort alt annet. Sjekker av og til sjøvannsfiltre og har peilet olje selv om verkstedet sier jeg ikke trenger det ved kjøring under 100 timer i sesongen slik vi gjør.