Jump to content

Når man selger båt, hvorfor ikke nevne noe om motor?

Strandkrabba

Recommended Posts

Jeg var helt grønn på motor når vi kjøpte Nidelven vår men oppdaget at verkstedet hadde utelatt mange servicepunkter allerede første året. Dette i kombinasjon med at regnngen ble mye høyere enn at vi avtalte fikk blodet i kok. Neste år fikk jeg trøbbel med drevet og satte det bort til profesjonelle VP verksted, bare med resultatet at det fortsatt ikke var i orden året etter. 

Klok av skade har jeg lært meg å skru motor og følger boka nøyaktig. Dette er jo virkelig ikke så veldig vanskelig! Det er først når man kommer over noe man ikke klarer selv at man kaller inn guruene med riktig verktøy og kunnskap. Det har jeg gjort noen ganger men da får de nøyaktige bestillinger og forventninger til jobben. Drevet har jeg også fått kontroll på etter jeg sendte det til en sunnmøring som her inne fikk gode tilbakemeldinger, og jeg bekrefter disse. Endelig fungerer også det som forventet. 

Min erfaring er at du er helt avhengig av å lære deg 90% selv og ta ansvar. Har du ikke peiling på båtmotorer er det risikosport å kjøre båt over 8-10 års alder. 

Min nyervervede erfaring og pinlige nøyaktighet står ikke tilbake for verkstedet, det er jeg sikker på, men det tar nok lenger tid. ?

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Artig tråd, dette. Om jeg tør sette bort jobben? Nei - der er det mye lureri. Jeg gjør det selv - eneste måten å få gjort det etter boka. Nå har min båt tidligere også vært servet av et par av Oslofjordens kjente VP verksteder. Det betyr at man har betalt en hel del for ting som aldri har vært gjort, samt snarveier som er veldig stygge. Nå skal jeg ikke legge åpent ut detaljer og firmanavn, men etter min personlige erfaring virker det som noen i denne tråden har naiv tillit til at profesjonelle i båtverden er profesjonelle slik man forventer på land feks ved bilservice. 

Sier det igjen: eneste måten å få gjort det ordentlig på, er å gjøre det selv.

nordan family 27 skrev 18 minutter siden:

Artig tråd, dette. Om jeg tør sette bort jobben? Nei - der er det mye lureri. Jeg gjør det selv - eneste måten å få gjort det etter boka. Nå har min båt tidligere også vært servet av et par av Oslofjordens kjente VP verksteder. Det betyr at man har betalt en hel del for ting som aldri har vært gjort, samt snarveier som er veldig stygge. Nå skal jeg ikke legge åpent ut detaljer og firmanavn, men etter min personlige erfaring virker det som noen i denne tråden har naiv tillit til at profesjonelle i båtverden er profesjonelle slik man forventer på land feks ved bilservice. 

Verden fungerer ikke slik at folk har tid til eller ønsker å gjøre alt selv. Da får man heller kjøpe nye deler når det smeller. Greit å være våken og følge med på ting, men at det skal være et krav til å måtte kunne motor for å ha båt over 8-10 år er forkastelig. Da må jo alle ha maks 28 fot og outboard.

Men jeg forstår holdningen og skrekken for båtverksteder da jeg selv har vært borti mye rart i forbindelse med verksteder med tidligere båt jeg har eid. Man finner fort ut hvilke «kriminelle fengselsfugler» man ikke sender båten til. Stikkordet er nok å finne riktig sted og å følge opp tilstrekkelig selv med disse. Det er enkelt å ta enkle sjekker og å bruke hodet. Men som madammen sier; betaler man folk dyrt for en tjeneste og trygghet så kan man kreve at alt er i orden også, hvis ikke må de jo bare rydde opp etterhvert som kan finner eventuelle feil. Hvis man tar de for juks blir det rabalder.

God service er også å være raske og flinke til å rydde opp etter seg hvis (evt når) feil gjøres. Det går like mye på tillit som på service. Det er også å kunne skaffe hjelp raskt andre steder i landet midt i juli om det trengs.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Lingefan skrev for 12 timer siden:

Det eneste som er sikkert er at 80-90% ikke bør gjøre ting selv.

Står det virkelig så dårlig til med det norske folk at 80% ikke klarer å skifte olje, filtre og impeller selv? Det har jeg vanskelig for å tro.

Lingefan skrev for 10 timer siden:

Hva gjør folk med bilene sine? Mekker dere på alt mulig der også?

Ja, er det noe galt med det også nå? Mine biler får skjelden eller aldri se et verksted, men vedlikeholdet og påliteligheten er det ingenting å si på.

Lingefan skrev for 7 timer siden:

nordan family 27 skrev 10 minutter siden:

Spot on! Det er min sikkerhet det gjelder, og da vil jeg være sikker på at ting er skikkelig gjort!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Helt enig om at det er ikke at man ikke kan eie båt med innenbordsmotor uten å kunne gjøre ting selv. Jeg setter alltid bilene bort på service, skifter dekk, vindusviskere og fyller spylerveske (el-bil så det er ikke så mye med man trenger å gjøre!). Hadde aldri tenkt å bli mekaniker men ble skremt av hvor mye surr det var selv på de annerkjente verkstedene i Oslofjorden. Finner du en knallbra mekaniker og verksted som gjorde jobben til en grei og forutsigbar pris hadde jeg ikke vært i tvil. 

Opplag under tak er også et problem om man vil gjøre ett og annet selv. Ofte er disse opplagsstedene låst av og kun tilgjengelig for de med nøkkel og spesialtillatelse. Polering, vask av kalesje og annet båtkos på vinteren blir jo da utelukket og da vil jeg heller ha den ute og så passer jeg på den hele vinteren slik som jeg tenker man bør... 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Litt tanker om vedlikehold/ verksted. Er selv "gammel" maskinmann/ chief med hele sertifikatpakka på motor.

Generelt er det jo lurt å sette bort arbeid/ vedlikehold som man ikke kan/ evner å gjøre selv. Det er lettvint, men dyrt. Om vedlikehold faktisk blir gjort og om mekanikerenen er en polsk baker,  eller en med utannelse / papirer på marinemotorer vet man ofte ikke. Man får stort sett bare en regning som sier: Service, samt noen varelinjer..Velg for all del "riktig " verksted om man setter bort alt..

Noen tror det er god butikk og gi båten full pakke på verkstedet, ink oppvarmet hotell etc.

Eks. Vår Viknes 880. Eiertid 8 år. Ligger på sjøen og blir brukt hele året. Årlig kost vedlikehold/ reperasjon: 10000, total 80K. Eier er ikke petimeter, men nøye på det som er viktig og alt teknisk er i god stand. Blir vasket og polert og holdt så pent som mulig innenfor praktisk bruk.

Skulle jeg ha vært petimeter og hysterisk nøye på alt, inkl ikke gå ombord på sko, ikke fiske med båten , ikke uthavn etc.  Kjørt varmt opplag og betalt service, stoffing polering etc. ca 60K i året. total 480K. 

Klart petimeter båten hadde sett penere ut, samt vært en varmere potet i markedet den dagen båten skal videreselges.

Maskinistbåten derimot kan jo settes 100K under i pris og alikevel ha spart 300K. Tviler på at mangel på stempler og noen få bruksmerker ekstra sender ned prisen mere enn 100K på en bruktbåt i 800K sjiktet.

Ikke for å tråkke på en del av folkene her men jeg har et inntrykk av at det handler mye om ansvarsfraskrivelse (slik det meste av verden er for tiden). Har en ikke peiling så må en jo søke hjelp men det aller meste er jo ikke spesielt vanskelig om en har gjort det en gang eller to og da er en jo også bedre rustet til å takle problemer i en uthavn også. 

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
SveinHa skrev 13 minutter siden:

Ikke for å tråkke på en del av folkene her men jeg har et inntrykk av at det handler mye om ansvarsfraskrivelse (slik det meste av verden er for tiden). Har en ikke peiling så må en jo søke hjelp men det aller meste er jo ikke spesielt vanskelig om en har gjort det en gang eller to og da er en jo også bedre rustet til å takle problemer i en uthavn også. 

Det er noe med det :-)

For all del, ikke kjøp Hulda når jeg dør. Ikke en eneste beta om bord her har noen gang vært på 'kvalifisert service'.

Hulda skrev 56 minutter siden:

For all del, ikke kjøp Hulda når jeg dør. Ikke en eneste beta om bord her har noen gang vært på 'kvalifisert service'.

Men hver millimeter av båten er beskrevet i detalj på Båtplassen, dog. Produskjons- og vedlikeholdslogg i ett...:giggle:

9 av 10 ganger jeg har trengt hjelp av andre på tur har jeg trengt maskinering av blokk og eller ting inni girkasser som krever spesialutstyr, og i praksis trengt kran og kranbil :p 

Og ja, det står dårlig til med folk, vi har lærlinger, som kommer fra bygda på jobb, ingen aner hvordan man skal skifte motorolje hverken på bil eller båt, de har dårlig mekanisk/praktiske skills, bare basic ting med skrudrill sliter de med i starten. 

Og ja, det er tidvis masse juks i bransjen, også hos de du tror er seriøse. 

Jeg synes de er rart at så mange ikke kan noe særlig om motoren sin (hvis det er tilfelle). Med så mye reparasjons og service veiledninger som finnes lett tilgjengelig på nett så er det en smal sak å finne ut om man kan ordner ting selv eller om man bør overlate det til proffe. Kan ofte være mangel på verktøy og utstyr som setter begrensninger også.

Jeg husker en gang jeg fikk en tilleggs regning på Kr2500,- for «ettersyn av diesel motor» i forbindelse med vinterklargjøring. Da jeg spurte hva det egentlig innebærer så fikk jeg til svar «Jo vi ser over at alt er i orden med motoren» Siden har jeg tatt alt av service og en god del reparasjoner sjøl.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

lingefan og jeg var jo borti en båtselger som hadde hatt alle service, jeg sa jo at det så ut som det aldri var gjort noe, men  selger hadde betalt service hvert år  om jeg ikke husker feil, mekaniker sa han hadde "inspisert" filtere, mtp på at de var korroderte herfra til evigheten, og lukka er det godt jobba :p 

egentlig er det imponerende hvor lenge båtting holder i maritimt miljø, ofte uten noen service. 

Man kan jo gjøre mye selv med en mekaniker på telefonøret hvis det virkelig er nød i en uthavn. Som regel virker jo den ene motoren på båter med to motorer om den ene havarerer og man kommer seg til verksted.

Man kan ikke være allergisk mot regninger om man har båt og ønsker å sette bort ting (2500kr regnes ikke som særlig til penger i båtverden, 30.000 kr bør heller regnes som 1 båtpengeenhet). Så fortjener jo folk som strekker seg langt for å gi førsteklasses service god betaling også. Vi kan jo alle ta ansvar for å få bort juks i bransjen og melde det inn som svindel. Evt gå ut i media når sånt oppleves. Man må riktignok gå inn for å bevise slik juks ganske nøye.

Lingefan

Jeg stoler ikke på verksteder enten det er for bil eller båt. Er alltid noe etter at bilen har vært på verksted. Sist gang hadde de glemt en bolt til motorfestene :-/ Er bare å kjøre tilbake å be de finne ut av det så klart, men kanskje ikke så lett når dette skjer på sjøen. Tid er penger, så det går unna. På båten gjør jeg det meste selv så lenge jeg ikke må åpne selve motoren. Tar meg god tid, har bra verktøy, og bytter slitne skruer/bolter og pakninger underveis. Og blir såå fornøyd med meg selv etterpå :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...