Captain Chaos
Som trådstater sikkert har fått med seg så har det vært en del tull som har fått uhyre mye fokus når det gjelder D4/D6 motorer med DP-H drev.
Når sant skal sies så er mye av dette barnesykdommer, og noen tilfeller av dysehavarier. Samtlige av disse "problemene" har på en måte forsvunnet med oppgraderinger og at dysehavarier knapt nok forekommer.
Det går helt vannvittige mengder med D-motorer rundt om kring, og jeg tror mange med erfaring fra disse motorene og som har fulgt med litt kan enes om at dette er svært bra greier. De er meget driftsikre, lite tull dersom nødvendige oppgraderinger/vedlikehold er gjort, og det er mange som har utført disse oppgraderingene på anbefaling fra Volvo og verksteder.
Her er en liten oversikt om hva som bør være gjort på en brukt D4/6 feks fra 2007/2008
Reimhjul / løpehjul på begge reimer skal være byttet til stål i stedet for plast - Noen har også byttet strammer på kompressorreima.
Sjøvannslokk skal være gjennomsiktig i "glass" og ikke et sort skrulokk
Shims i drev skal være byttet til stålshims
Slanger på trim og styresylinder bør være byttet til en nyere type.
Vaier til gearaktuator skal være byttet til sort type, den gamle var rød (her er jeg litt på tynn is).
På nyere modeller D4/D6 er mye av dette allerede på plass fra fabrikk.
Når det gjelder drift/servicekostnader så er dette faktisk ikke så galt hvis du gjør det meste selv. Det er heller ikke vanskelig og alle servicepunkter er godt dokumentert i instruksjonsboka.
Jeg har tatt vare på regnearket fra mine 2X D4-300 der jeg har skrevet opp alle priser på deler/olje som jeg byttet årlig (og noe som ble byttet annethvert år) Jeg byttet alt etter bokas intervaller., og noe litt for ofte. Du kan nok spare en 1000 lapp eller 2 pr drev. Jeg kjøpte alle filtre og drevolje originalt, mens motorolje kjøper jeg på Biiltema da denne er VDS-2/3 sertifisert (Volvo)
Pris pr motor og drev, 1 år: 4300,-
Pris pr motor og drev, 2 år 6300,-
Jeg ser at belger ikke er med i dette regnestykket, husker ikke prisen på disse.
Med D6 motor blir det noe dyrere pr år, da denne skal ha nesten dobbelt så mye olje.
/Chaos