R.O Startet 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 7.Juni.2018 Trodde aldri denne dagen skulle komme, men Kona maser nå om større båt, sitter på Finn og søker helt på eget initiativ. Sikkert ikke sensasjonelt for mange her inne, men til henne å være er dette mildt sakt spesielt. Sannsynligvis resultat at hun i utg punktet var ganske lunken til båt, så jeg har måttet være taktisk hele veien, alltid godt planlagte turer i fint vær, så i en alder av 40 år har hun nå fått båttenning...:) Det var litt på siden av overskriften... Selv har jeg lenge hatt en forkjærlighet for utenbords, og vært noe skeptisk til innenbords og drev. Googler man litt kan man fort få inntrykk av at alle VP D4 motorer eller KAD44 havarerer før eller senere, jeg antar det er et litt skjevt bilde, dette er vel en ganske vanlig installasjon.. Noen som har noen positivt å si om D4 og drev, som ikke har hatt driftsproblemer eller vedlikeholdskostnader på 50.000kr + i året. Hva kan man forvente at en 10-12 år gammel VP 4D drevinstallasjon...? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Vel alle motorer vil før eller siden havarere enten det er innenbords eler en påhengsmotor. Spørsmålet er bare hvor lange holder den før det skjer. Vil nokk tro at det finnes langt flere gamle dieselmotorer 30år+ som ferm deles er i drift en det finnes påhengsmotorer. Når en søker på nett om en motor er det jo de med feil på som kommer opp de som går feilfritt hører man ikke noe om. Har hatt gammel D6 350 fra 2006 med drev de siste 3 år og har ikke hat noen problemer med det og heller ingen store vedlikeholdskostnader. Sitér dette innlegget Link to post
Lundstad Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Kunne også tenke meg å høre flere erfaringer rundt dette temaet. Vi er selv i en situasjon der vi (i hvert fall jeg) føler båten er litt (altfor) liten og i mitt hode er neste båt gjerne utstyrt med en eller to stk VP D4 og drev. Selv om et bytte kanskje ikke skjer før om to - tre år er jo prosessen halve moroa. Om vi ender opp med drev eller aksling er vanskelig å si, men at det blir en VP er jo overhengende sannsynlig når man ser på hva som finnes der ute. Tusen spørsmål dukker opp når man vurdere ulike båter og motoriseringer. Heldigvis er det mange som villig deler av sin kunnskap her på forumet, det er gull verdt på vei opp en bratt læringskurve. Kjør gjerne på med egne erfaringer, selv om det sikkert er mange tråder her med mye av den samme informasjonen. Selv de mest banale, og for noen selvsagte, opplysninger er interessant. I hvert fall for min del. Sorry, ikke meningen å kuppe tråden. Men emnet engasjerer...! Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 (redigert) Vel, jeg hadde noen kriterier på båt og motor da jeg valgte mine siste 3 båter. Det gikk på: kun 1 motor, ikke CommonRail som har høytrykk på dieselkretsen, samt den skulle ha gear på aksling. Jeg angrer ikke på valget. Men, verden går fremover. En båt som skal marsje i mer enn 20 knop og har lavt diesel forbruk, blir ofte CommonRail med drev. Utgiftene på vedlikehold blir høyere, men totalen er sikkert ikke så langt unna hverandre. Fordelen for meg med mine kriterier er at jeg stort sett klarer å fikse alt selv. Redigert 7.Juni.2018 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 (redigert) Som trådstater sikkert har fått med seg så har det vært en del tull som har fått uhyre mye fokus når det gjelder D4/D6 motorer med DP-H drev. Når sant skal sies så er mye av dette barnesykdommer, og noen tilfeller av dysehavarier. Samtlige av disse "problemene" har på en måte forsvunnet med oppgraderinger og at dysehavarier knapt nok forekommer. Det går helt vannvittige mengder med D-motorer rundt om kring, og jeg tror mange med erfaring fra disse motorene og som har fulgt med litt kan enes om at dette er svært bra greier. De er meget driftsikre, lite tull dersom nødvendige oppgraderinger/vedlikehold er gjort, og det er mange som har utført disse oppgraderingene på anbefaling fra Volvo og verksteder. Her er en liten oversikt om hva som bør være gjort på en brukt D4/6 feks fra 2007/2008 Reimhjul / løpehjul på begge reimer skal være byttet til stål i stedet for plast - Noen har også byttet strammer på kompressorreima. Sjøvannslokk skal være gjennomsiktig i "glass" og ikke et sort skrulokk Shims i drev skal være byttet til stålshims Slanger på trim og styresylinder bør være byttet til en nyere type. Vaier til gearaktuator skal være byttet til sort type, den gamle var rød (her er jeg litt på tynn is). På nyere modeller D4/D6 er mye av dette allerede på plass fra fabrikk. Når det gjelder drift/servicekostnader så er dette faktisk ikke så galt hvis du gjør det meste selv. Det er heller ikke vanskelig og alle servicepunkter er godt dokumentert i instruksjonsboka. Jeg har tatt vare på regnearket fra mine 2X D4-300 der jeg har skrevet opp alle priser på deler/olje som jeg byttet årlig (og noe som ble byttet annethvert år) Jeg byttet alt etter bokas intervaller., og noe litt for ofte. Du kan nok spare en 1000 lapp eller 2 pr drev. Jeg kjøpte alle filtre og drevolje originalt, mens motorolje kjøper jeg på Biiltema da denne er VDS-2/3 sertifisert (Volvo) Pris pr motor og drev, 1 år: 4300,- Pris pr motor og drev, 2 år 6300,- Jeg ser at belger ikke er med i dette regnestykket, husker ikke prisen på disse. Med D6 motor blir det noe dyrere pr år, da denne skal ha nesten dobbelt så mye olje. /Chaos Redigert 7.Juni.2018 av Captain Chaos (see edit history) Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Lundstad Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 (redigert) Dette er nyttig, takk! Hvor lang tid bruker man per motor/drev om man gjør dette selv? Og for en som har begrenset erfaring fra slike installasjoner fra før, hvor komplisert er det å sette seg inn i dette og hvor stor er faren for at man kommer halvveis og så må ringe verkstedet for å fullføre og rette opp egne feil? Ta utgangspunkt i at forkunnskapene er lave, teknisk kompetanse er midt på treet og at ønsket og viljen til å lære seg dette er på topp. Redigert 7.Juni.2018 av Lundstad (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 7.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Lundstad skrev 1 time siden: og hvor stor er faren for at man kommer halvveis og så må ringe verkstedet for å fullføre og rette opp egne feil? Litt flashback til egen mekking på moped i gamledager, det var ofte mang deler til overs når jeg var "ferdig" - jeg hadde fått ned toppfarten betraktelig, og kunne glede meg over noen nye lyder fra motoren... Mange bra innspill her, som det nevnes går det veldig mange D4 og D6 motorer i dag, og man hører gjerne mest om de som har problemer. Og det er nok barnesykdommen jeg har lest en del om, mange av historiene er fra 2006-2008. Det må være mange som er interessert i å gjøre mye av service/vedlikehold selv, men som trenger litt veiledning. Må være marked her for noen "kveldskurs" i VP drev og motor vedlikehold...? Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Til ditt opprinnelige spørsmål: Tror ikke du behøver å være bekymret om du kjøper en 10-12 år gammel D4-motor. KAD'ene begynner jo nå å bli så vidt litt eldre, men også med de tror jeg du kan forvente et fortsatt langt liv forutsatt normalt vedlikehold. KADene regnes vel som minst like robuste som D4/D6 men en liten men viktig forskjell er at D-serien har litt lettere adkomst til mange servicepunkter. KAD43 og -44 var i produksjon 1997 til 2004, mens KAD-300 kom omkring 2000/-01 og ble vel også faset ut med øvrige KAD-motorer for å gi plass til D4 og D6. Drev er nok mer følsomt for vedlikehold enn motor og historikken på dette blir jo da viktig, selvsagt. Om drevet har sittet på en KAD eller D4 skal jo ikke spille noen rolle. Sitér dette innlegget Link to post
jma001 Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Jeg ville ha valgt VP-motor (f.eks. D6 435 avhengig av båt/båtstørrelsen), MEN med FAST AKSLING - hvis valget står om "FAST AKSLING" eller DREV. Dette med tanke på de økte vedlikeholds-kostnader (og de potensielle reparasjons/havari-kostander som følge av ødelagt belg og/eller feil/mangelfull vedlikehold) som DREV-løsning kan medføre. Det vanlige vedlikehold på et DREV kan være vanskeligere å utføre for den båteier som ikke er 100% KYNDIG på DREV, og som samtidig vil spare penger ved å gjøre ting selv og/eller IKKE benyttes seg av KYNDIG/autorisert personell. Ut fra ovennevnte forutsetninger er dette MIN oppriktige mening. Dette på tross av at noen sikkert vil være uenig med meg. Valget må du jo uansett gjøre (og stå for) selv. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Kan ikke annet enn å bekrefte at D-serien er gode maskiner. Etter barnesykdommene så hører jeg nesten aldri noe om trøbbel. Har selv to D6-370 som jeg har hatt siden 2010. Bunnsterke maskiner som går særs rimelig (størrelse tatt i betraktning). En kar jeg snakket med som har to kad44 maskiner i en båt som er 4 tonn lettere enn min, bruker faktisk mer diesel på nm enn min. Og med 5 knop lavere marsjfart. Mitt motorhold gjennom disse årene har vært uten noen nykker. De bare starter og går. De får service med reimer/filter/oljebytte etc hvert år, men jeg er kanskje i overkant glad i ta en årlig gjennomgang. De får 200 timer/sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Må bare få nevne at girkasser og aksler er hellet ikke gratis om noe skjer. Ved eventuell landkjenning vil jeg heller at et drev som henger utenpå skal bli skadd istedet for aksling og ror blir trykket gjennom skroget med påfølgende vanninntrenging... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Tor Arild Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Kjetil1, snakket med en kar med en 42foter med to strake akslinger. Ikke VP. Han har vært nedi med sin gamle båt. Samme oppsett. Ble litt over 200k på den - og da var girboks uskadet. På sin nåværende båt, så mistet han en propell. Ble 44k for en ny. Strake akslinger er heller ikke gratis når uhellet er ute. Nytt DPH drev ligger på 100k, og propeller 28k. Ikke noe som er gratis når uhellet er ute. Men, tror nok at ordinært servicenivå er rimeligere på strake akslinger, og at det er mindre "leamikk" som kan gå i stykker. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Sitat Jeg ville ha valgt VP-motor (f.eks. D6 435 avhengig av båt/båtstørrelsen), MEN med FAST AKSLING - hvis valget står om "FAST AKSLING" eller DREV. Det vill ikke jeg ha valgt. Var p prøvde en Viknes 1030 med denne motoren. Ikke noe galt med motoren men den propell løsningen støyet nåe så infernalsk at det var direkte ubehagelig å være i båten med full fart. Har vært og prøvd mange båter på min jekt etter ny skute men felles for alle med aksling er dårlig fart, mye støy og høyt drivstofforbruk. Da tar jeg heller lit mer vedlikehold for å få bedre fart, mindre støy og lavere drivstofforbruk. Det ekstra vedlikeholdet tjener en jo fort inn på drivstofforbruket. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 10 år gammel inboard kommer med litt kostnad. drev, transom osv har levd forbi sin tid Sitér dette innlegget Link to post
jma001 Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Tor Arild skrev 1 minutt siden: Strake akslinger er heller ikke gratis når uhellet er ute. Ja, når uhellet først er ute, er det lite som er gratis! Det er sikkert og visst. MEN, som du sier - og som også er mitt poeng og min mening: "Det ordinære servicenivå er rimeligere på strak aksling!" Sitér dette innlegget Link to post
Lundstad Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 andersb skrev 25 minutter siden: 10 år gammel inboard kommer med litt kostnad. drev, transom osv har levd forbi sin tid Og den vurderingen må også tas med i regnestykket. Har tidligere hørt at et drev gjerne må byttes etter et visst antall timer (mener å ha hørt 1000 timer, men regner med det er store variasjoner her og) og det er slett ikke billig. Kjipt å kjøpe en ellers velhold båt og motor med 900 timer på telleren, for så å måtte bytte et drev eller to sesongen etter. Blir vel fort 70-80 lapper per stk det? Kan det virkelig stemme at drev, transom etc ikke har beregnet levetid på mer enn 10 år? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Er vel ikke noe fasit på dette. Jeg klarte selv å kjøre i stykker to Bravo 3 drev etter bare 80 t men det vi jeg påstå skyldes ar det var dårlige drev og med for kraftig motor (330hk diesel). Har en kjenning som nå skiftet drevene sine Volvo DPH som står på D6 370 motorer etter 2300t. De virket fremdeles men han bruker båten i proff sammenheng og ville skifte dem før de havarerte. Hen har i midlertid fått tak i noen fult overhalte drev som skal være gode som nye til en billig penge sammenlignet med nye mot at han sendte tilbake de gamle. Vil vel tro at i en lystbåt kan en kjøre en stund før en har slitt ut et drev. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Bravo 3 drev skal ikke på maskiner med mye hk. Så har du kombinasjonen stor båt (6tonn+) 270+ hk og Bravo 3, og kanskje sikrer deg med Biltema girolje "for den har rett spec og er like god", har du en god oppskrift på drevbytte. Jeg hadde 7 tonns båt med to KAD43 og DP-e drev, strålende fornøyd og hadde kun servicekostnader. Byttet til 7 tonns båt med to stk KAD32 og DP-e drev, fremdeles strålende fornøyd og kun servicekostnader. Med KAD32 lever drevene et roligere liv enn med KAD43 da det er bare 170 hk på hvert drev kontra 230hk. Jeg har ikke bevisst valgt båter utfra hva maskineri som var ombord, men valgt etter hvordan båten var/er. Neste båt kan gjerne ha aksler eller drev, Yanmar, Iveco, Cummins, Catepillar eller stor Mercruiser eller noe helt annet, så lenge jeg liker båten de står oppi. Alle har sine preferanser og jeg synes det er viktig å ikke bruke fete typer og rope ut fordømmelse for den ene eller andre løsningen, bare fordi jeg har fått det for meg, hatt èn dårlig opplevelse eller hørt om noen som har vært uheldig. Så det viktigste er å finne båten man liker, så sjekke om den er greit utstyrt maskinelt og ta det derfra. Er du vant med påhenger, oppfører drevbåt seg mer som en påhengsbåt med tanke på manøvrering. 1-akslingbåt er oftest mer utfordrende å svinge med i bakk. Men her er disse ofte utstyrt med thruster i begge ender som letter jobben. 2-akslingsbåt kan man fint manøvrere og snu på 20-kroningen som 2-drevsbåter. Dobbel-installasjon gir økt sikkerhet/trygghet (og økte servicekostnader). Gikk fra Verven i Stavanger til hjemmehavn i Hafrsfjord og styrte kun med gasspådrag da en splint på styrestag hoppet av og hindret styring på forrige båten. Heldigvis mens drev stod med 0 i rorutslag... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
MajorAndy Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Mange gode svar herover. Mit input skal bare være, at det jo i lige så høj grad kommer an på båden. Eller sagt på en anden måde: Man skal jo ikke vælge båd efter drivline og motor. Især ikke i din situation, hvor du jo har fået din kone til at dele din bådglæde. Så det at finde noget, som passer jer i størrelse, funktion og pris må være hovedsagen, tænker jeg. Når det er sagt, så har jeg mange erfaringer med Volvos D-serie. Ikke med 4-erne, men jeg har haft tre både med D6-ere. En med single installation og drev, en med dobbelt installation og to drev og min nuværende med single og aksel. Skulle jeg rådgive, så ville jeg forsøge at undgå 2xdrev. Jeg synes, at der var for meget vedligehold og for stor kompleksitet i den løsning. Men jeg er heller ikke i stand til at tage vedligehold selv, så det kan være anderledes for andre. Men det sætter jo også en begrænsning på størrelsen/farten. Skriv lidt mere om de andre ønsker til båden: Størrelse, sovepladser, type, krav til hastighed og sejlegenskaber. Så tænker jeg, at det kan ses i sammenhæng med motor og drivline. Sitér dette innlegget Link to post
jma001 Svart 8.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 Kjetil1 skrev for 21 timer siden: Bravo 3 drev skal ikke på maskiner med mye hk. Ja, dette at "Bravo 3 drev skal ikke på maskiner med mye hk. " er EN måte å oppsummere det som er mitt poeng og/eller min mening...:-) Sitér dette innlegget Link to post
CSSGT Svart 8.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 Siden det sklir litt over i "drev vs aksling" så finnes det en artikkel i båtmagasinet hvor de ser på fordeler og ulemper med begge: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-drev-eller-strak-aksel Sitér dette innlegget Roger H. Fersk seilbåtkaptein :) Link to post
jma001 Svart 8.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 (redigert) CSSGT skrev 1 time siden: Siden det sklir litt over i "drev vs aksling" så finnes det en artikkel i båtmagasinet hvor de ser på fordeler og ulemper med begge: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-drev-eller-strak-aksel KONKLUSJON -Besparelsen i forbruk ved å velge drev fremfor aksel blir spist opp av ØKTE VEDLIKEHOLDSKOSTNADER PÅ DREVET. DREV-løsning fordyrer båten med 100.000 kroner i forhold til STRAK AKSEL Tar man kun hensyn til driftsutgifter, finnes det INGEN ØKONOMISKE GRUNNER som taler for å velge drev fremfor aksel. PS! Ovennevnte konklusjon stemmer med mine egne ERFARINGER med begge løsningene. -Drevenes kapasitet har satt begrensninger for hvor store båter som kan benytte drev, men nå finnes det drevmodeller som tåler diesel- og bensinmotorer OPP TIL RUNDT 400 hk. Båter med f.eks. Volvo Pentas D6-motorer - eller høyere, med effektversjoner fra 435 hk og oppover, leveres normalt bare for aksel. Mens f.eks. Volvo Pentas D-motorer med LAVERE effektversjoner enn 435 hk kan leveres for drev, og etter min mening er det en grunn til akkurat dette siste. Redigert 8.Juni.2018 av jma001 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 8.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 Samme med mine erfaringer. Men der er andre fordele ved drev som vi alle ved: Manøvrering, lydniveau i båden (mine to HT-akslingsbåde har larmet markant mere end mine drevbåde), helplanende karakteristik mm. Sitér dette innlegget Link to post
jma001 Svart 8.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 MajorAndy skrev 1 time siden: Samme med mine erfaringer. Men der er andre fordele ved drev som vi alle ved: Manøvrering, lydniveau i båden (mine to HT-akslingsbåde har larmet markant mere end mine drevbåde), helplanende karakteristik mm. Ja, dine positive drev-erfaringer i forhold til faktorer som Manøvrering og Lydnivå, kan være RETT - også i forhold til min erfaring med drev og fast aksling. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 8.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 Ikke om vi sitter på fly og har thruster foran og bak Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.