
jma001
CSSGT skrev 1 time siden:Siden det sklir litt over i "drev vs aksling" så finnes det en artikkel i båtmagasinet hvor de ser på fordeler og ulemper med begge:
http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-drev-eller-strak-aksel
KONKLUSJON
-Besparelsen i forbruk ved å velge drev fremfor aksel blir spist opp av ØKTE VEDLIKEHOLDSKOSTNADER PÅ DREVET.
DREV-løsning fordyrer båten med 100.000 kroner i forhold til STRAK AKSEL
Tar man kun hensyn til driftsutgifter, finnes det INGEN ØKONOMISKE GRUNNER som taler for å velge drev fremfor aksel.
PS!
Ovennevnte konklusjon stemmer med mine egne ERFARINGER med begge løsningene.
-Drevenes kapasitet har satt begrensninger for hvor store båter som kan benytte drev, men nå finnes det drevmodeller som tåler diesel- og bensinmotorer OPP TIL RUNDT 400 hk.
Båter med f.eks. Volvo Pentas D6-motorer - eller høyere, med effektversjoner fra 435 hk og oppover,
leveres normalt bare for aksel.
Mens f.eks. Volvo Pentas D-motorer med LAVERE effektversjoner enn 435 hk
kan leveres for drev, og etter min mening er det en grunn til akkurat dette siste.