Jump to content

Edit History

jma001

jma001

CSSGT skrev 1 time siden:

Siden det sklir litt over i "drev vs aksling" så finnes det en artikkel i båtmagasinet hvor de ser på fordeler og ulemper med begge:
http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-drev-eller-strak-aksel 


KONKLUSJON
-Besparelsen i forbruk ved å velge drev fremfor aksel blir spist opp av ØKTE VEDLIKEHOLDSKOSTNADER PÅ DREVET.
DREV-løsning fordyrer båten med 100.000 kroner i forhold til STRAK AKSEL
Tar man kun hensyn til driftsutgifter, finnes det INGEN ØKONOMISKE GRUNNER som taler for å velge drev fremfor aksel.

PS!
Ovennevnte konklusjon stemmer med mine egne ERFARINGER med begge løsningene.

 

 

-Drevenes kapasitet har satt begrensninger for hvor store båter som kan benytte drev, men nå finnes det drevmodeller som tåler diesel- og bensinmotorer OPP TIL RUNDT 400 hk.

Båter med f.eks. Volvo Pentas D6-motorer - eller høyere,  med effektversjoner fra 435 hk og oppover,
leveres normalt bare for aksel.

Mens f.eks. Volvo Pentas D-motorer med LAVERE effektversjoner enn 435 hk
kan leveres for
drev, og etter min mening er det en grunn til akkurat dette siste.

jma001

jma001

CSSGT skrev 1 time siden:

Siden det sklir litt over i "drev vs aksling" så finnes det en artikkel i båtmagasinet hvor de ser på fordeler og ulemper med begge:
http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-drev-eller-strak-aksel 


KONKLUSJON
Besparelsen i forbruk ved å velge drev fremfor aksel blir spist opp av ØKTE VEDLIKEHOLDSKOSTNADER PÅ DREVET.
DREV-løsning fordyrer båten med 100.000 kroner i forhold til STRAK AKSEL
Tar man kun hensyn til driftsutgifter, finnes det INGEN ØKONOMISKE GRUNNER som taler for å velge drev fremfor aksel.

PS!
Ovennevnte konklusjon stemmer med mine egne ERFARINGER med begge løsningene.



×
×
  • Create New...