Jump to content

Fra uproblematisk utenbords til Volvo penta D4


R.O

Recommended Posts

Har hatt 2 båter med D6 motorer og flere med utenbordsmotorer.

 

For det første, utenbordsmotorer er mye enklere på service og vedlikehold enn innboard. De enkleste innboard er vel bensinmotor, typisk V6 og V8 fra Mercruiser eller Volvo.

Dieselmotorer er kompliserte greier. Første båten vi hadde med D6350 var lite brukt (lavt timeantall) og hadde vært lagret ute med alle servicer etc. Der var det masse problemer og kostnader. Måtte gjøre en del oppgraderinger som kostet masse penger og kom utenfor garantitiden. Dette er vel tatt på de fleste nå. Av andre ting etter oppgraderinger var gjort fikk vi ulyd og da røyk turboen, den fikk vann i sylinderne etc. Men det ble heldigvis fikset på motorskadeforsikring. I ettertid kan dette ha vært dårlig verkstedsjobb, men vanskelig å si.

 

Drevet ble fikset for å være føre var. Så kjørte vi på et fiskesnøre og drevet var helt kjørt. Kjøpte nytt (fikk mye av det dekket på kasko da jeg kunne vise til masse kvitteriger med oppgraderinger og dette var en plutselig inntruffet hendelse). Slike drev koster gjerne 100.000kr.

 

Vi ble godt vaksinert og kjøpte en ny Ibiza 760t med 300hk Suzuki outboard. Lave kostnader, men her var verditapet i stedet gjeldende. Så kostnaden årlig ble faktisk slik sett ikke så voldsomt mye lavere likevel siden gamle båten steg litt i verdi (kjøpte brukt 7 år gammel og solgte som 11 år gammel).

 Lysten på større båt tok oss igjen til slutt og vi er nå plutselig på en Windy 42 foter med 2xD6350. Den har hatt en eier før oss og vært meget godt vedlikeholdt. Det hjelper mye med godt vedlikehold og jevnlig bruk, men til nå av uforutsette kostnader har vi måttet bytte en girvaier/aktuator (kr 16.000 inkludert løft). Vi har de nye svarte vaierne. De vaierne byttet vi på forrige D6350 også. De ryker hyppigere enn de burde, men slik er det bare. Outboard og annet ryker girvaiere der også. Er bare litt dyrere på Volvo Penta pga aktuator ofte også bør byttes.

 

Jeg tror nøkkelen til å ta vare på drevene er å gå forsiktig opp i plan og å ha latt drevene gå rolig i minst 15 monutter (motorer oppnådd minst 85-90 grader arbeidstemp) før motorer og drev skal presse båten opp i plan. Det er ekstremt momentsterke motorer og akselerasjonen er meget god. Drivstofforbruk er moderat og motorene er meget gode på tyngre båter.

På båt under 30-32 fot ville jeg vurdert bensinmotor.

 

Vet ikke hva vi betaler i servicer på motorer og drev alene da vi har valgt å gå for en kostbar totalservice-pakke varmlagring med teakklargjøring, polish/vask, servicer, etc. Ikke spesielt billig, men behagelig. Om man trenger hjelp er de der selv i sprengt kapasitet for å hjelpe til om noe skjer. 

Det verste jeg vet er å ha feil på båten uten å få den utbedret raskt. En dyr flott båt må være i orden og kunne brukes.

 

Du bør ikke la deg skremme, men du må være klar over at det er en god del dyrere å ha D4/D6 innboard enn en driftsikker outboard selv om forbruket er lavere.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...