Havgap Startet 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 7.Juni.2018 Jeg kjøpte en ny DAB-radio til erstatning for en FM-spiller, og det skulle være "plug and play", men det er forskjellige innganger på gammel og ny enhet, se bildet. Jeg har ikke funnet en overgang som kan fungere, og har forgjeves forsøkt å kontakte leverandører. Er det noen som vet om det er overganger å få tak i? Ellers kan man sikkert splitte opp ledningene og sette inn på den "nye" pluggen, men da er jeg langt unna hva som jeg har peiling på og er rødgrønn fargeblind :-) så det kan fort gå galt. Noen tips?? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 De fleste bilradioforhandlere har overganger ...tror du kan finne det hos biltema og Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Havgap Svart 7.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 LALUNA II skrev 1 time siden: De fleste bilradioforhandlere har overganger ...tror du kan finne det hos biltema og Da skal jeg forsøke det! Sitér dette innlegget Link to post
trekko Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Det der er ikke isokontakt, det er kontakten som hører til spilleren. Du må klippe av den kontakten og skjøte in den som hører til den nye spilleren. Din båt har ikke isokontakt, det sitter i biler. Hvis du på død og liv ønsker det så kan du kjøpe valgfri ISO adapter til bil og klippe bort bilens kontakter og koble in båten der. Da blir det lettere for deg neste gang du skal bytte spillere. Du kommer uansett ikke fra skjøting av kabler. Klipp like så fort bort alt av kabler fra den gamle spilleren, ellers så ender du opp med dubble skjøter alle ledninger og det er en unødvendig feilkilde. Ofta så står det på kabelen med liten skrift hva som skal kobles in der. hvis ikke så tar du lite bilder så finner vi ut av det :) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Nå gjør du det vanskelig for trådstarter. Fra før hadde han jo en "gammeldags" FM-radio med en multikontakt som passet med multikontakten i bilen båten. Da er jo problemet at multikontakten i båten ikke passer med den på DAB-radioen. Dette er jo et problem for folk med bil også har fått ved bytte fra FM- til DAB-radio, og som andre skriver skal det finnes overgangskontakter for dette. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mix Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Kan det være noe slik trådstarter er på jakt etter ? Sitér dette innlegget Link to post
Havgap Svart 7.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Det er mulig, men for en som er temmelig blank på dette er det like forvirrende å se alle mulighetene som finnes på http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdeler/Adapterkabler-ISO-2000034143/ Sitér dette innlegget Link to post
Havgap Svart 7.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Tenkte å ta med meg gammelt og nytt og håpe på at gutta på Biltema skjønner hva som passer. Eller dra til en spesialforretning for bilstereo! Sitér dette innlegget Link to post
Storkveito Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Send bilde av pluggene å send inn til Autohifi eller bilradiospes. Di finner sikkert på overganger som passer. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Jeg hadde samme problem selv når jeg byttet fra gammel til ny Pioneer men det ble til at jeg tok frem avbiteren og koplet alt på nytt. Sitér dette innlegget Link to post
Havgap Svart 7.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Mix skrev 17 minutter siden: Jeg hadde samme problem selv når jeg byttet fra gammel til ny Pioneer men det ble til at jeg tok frem avbiteren og koplet alt på nytt. Hehe, da blir det stille i kahytten kan jeg love!! Sitér dette innlegget Link to post
trekko Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Lars H. skrev for 3 timer siden: Nå gjør du det vanskelig for trådstarter. Fra før hadde han jo en "gammeldags" FM-radio med en multikontakt som passet med multikontakten i bilen båten. Da er jo problemet at multikontakten i båten ikke passer med den på DAB-radioen. Dette er jo et problem for folk med bil også har fått ved bytte fra FM- til DAB-radio, og som andre skriver skal det finnes overgangskontakter for dette. Det er derfor det finnes isokontakter.men i enden mot spilleren benytter tilverkene flere forskjellige kontakter. Jeg har aldri sett at det finnes kontakter fra f.eks. gammel Kenwood CD radio til en 2018 modell av pionerer med Dab, men ikke med Bluetooth. Det er fram med tangen for Ts som gjelder. det er ikke så vanskelig. 12v til memory. 12v til matning. gods sen plus og minus til høytaler.. Sitér dette innlegget Link to post
trekko Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Havgap, ta bedre bilder på den gamle inkoblingen og sen på siden i istruksjonsboka som er for tilkobling av den nye så skal vi se at du klarer å lyd i dette:) Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 8.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 Hei Havgap.. Som Trekko nevner tidligere i posten. Kontaktene du har avbildet er ikke ISO kobling men Pioneer sin egen. De fleste kjøretøy i dag leveres med enten en ISO 10487 kobling eller produsentens egen hvor du kan få kjøpt ISO overgang. Båter som leveres i dag kommer stort sett med ISO. Kontakten til Pioneer spillere har som regel ISO kontakt (2 x 8 pin. for eksempel Biltema nr: 84584). eller løse ledninger i andre enden. For å koble dette til båten må du da ha hannsiden av ISO kontakten i båten. (Biltema art nr: 84583). Du får kjøpt ferdig Pioneer til ISO overgang om din ledning ikke har ISO kontakt i andre enden. Så om jeg hadde vert deg ville jeg ha loddet inn ISO 2 x 8 pinn hann kontakt i båten, Biltema art nr: 84583 Når du først må klippe og lodde, så hvorfor ikke like godt gjøre det så du slipper å tenke på det senere. (ISO 10487 standarden ble sist revidert i 2016, så den vil være standard til 2021 om ikke lengre). Så da vil alle spillere være "plugg and play" i en del år fremover. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Havgap Svart 8.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 Takk for innspill, dette er mildt sagt ikke noe jeg er veldig fortrolig med. Men "opplegget" i båten er trukket om relativt nylig, og da hadde det vært greit om jeg kunne unngå spagetti bak radioen. Men jeg skal ta for meg saken en gang til og se om jeg tør klippe og lodde. Men har litt sperre for ledninger med forskjellig farge - som sikkert folk som skjønner seg på dette vet om er strøm, lyd eller noe annet. Men som sagt er jeg litt fargeblind, så da går jeg litt i "svart". Har kjøpt spiller på thansen = tidligere Torshov Rekvisita, og de skriver nå: Det var dumt å høre at den ikke passet som det var originalt. Det finnes overgang til dette, og det er lagervare i alle butikker. - skal nok få det til! Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 8.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 Hei igjen. kikket litt på sidene til Thansen. Finnes ingen adapter fra gammel til ny Pioneer hos dem. Det som derimot er lager vare hos de fleste butikkene de har er Pioneer til ISO adapter. Er det ISO kontakt i andre siden av ledningen som fulgte med spilleren eller løse ledninger? For å unngå "spagetti" så er det beste å klippe bort mest mulig av de ledningene du ikke trenger på båt siden og montere ISO. Om du kjøper ISO kontakten hos Biltema eller Thansen så er den eneste forskjellen prisen.... Litt klipping og lodding er nok vanskelig å unngå. Hadde jeg bodd litt nærmere så skulle jeg gjerne ha hjulpet deg med å lodde over. Men jeg holder til i Skien, Telemark. Tar ca en times tid om man skal gjøre det ordentlig. Sitér dette innlegget Link to post
Havgap Svart 8.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 Tusen takk for gode råd og engasjement The Saint?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.