Horst Startet 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 7.Juni.2018 Etter at vi fikk barn har HMS blitt et viktig tema. I min båt er batteribanken under kartbordet og det er et lite heldig sted dersom batteriene lekker og små barn som krabber rundt inne i båten kan få batterisyre på seg. Batteriene mine har ikke batterikasser og det tenker jeg ikke er greit? Med batteribanken jeg har i dag er det ikke plass til batterikasser så jeg vurderer rett og slett å ta kostnaden med å oppgradere alt til et tryggere alternativ som Lifepo4 eller AGM. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 Hva med å bygge kasser selv? Alternativt flytte batteribanken til et mer egnet sted? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kjellg Svart 8.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 Agm kan også lekke, men da må det være feil på dem ved feks økt internt trykk. Har sett agm som buler godt. Lifepo4 krever så mye annet rundt selve batteriene at det kan bil ganske kostbart. Det beste må vel være å flytte de du har? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 8.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 Ellers selges løse batterikasser i forskjellig størrelse. Trenger muligens bare et par billige lastestrammere fra CO for å holde lokket på plass? Eksempel: https://www.maritim.no/batterikasse-stor#.Wxpf1PZuKUk https://www.maritim.no/batterikasse-395mm#.WxpggPZuKUk Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 Hva om småtassene som roter rundt greier å kortslutte et batteri? Hos meg ligger batteriene under nedskrudde plater. Krever verktøy for å få adkomst. Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 8.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 Hulda skrev 1 minutt siden: Hva om småtassene som roter rundt greier å kortslutte et batteri? Hos meg ligger batteriene under nedskrudde plater. Krever verktøy for å få adkomst. Det er ikke mulig, de må ned fra topp i kartbord, åpne et lokk og så ned. Flytting av bank er heller ikke enkelt. Problemet er at batterisyre kan lekke ut på dørken og vann er spennende.... Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 8.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 (redigert) Som det tidligere er anbefalt kan du bygge din egen kasse eksakt etter de målene du har. Dette bør ikke bygge mange millimeterene hver vei. Sveiset syrefast 1mm, eventuelt 6mm finer som er plastet innvendig. Redigert 8.Juni.2018 av Big Horn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 Batteriene mine står nedi en kasse fóret med diffusjonstett plast. Kan ikke lekke ut. Og plasten tåler syren. Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 8.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 Hulda skrev for 4 timer siden: Batteriene mine står nedi en kasse fóret med diffusjonstett plast. Kan ikke lekke ut. Og plasten tåler syren. Det er akkurat svaret jeg letet etter?? Har du link til produktet? Big Horn skrev for 4 timer siden: Som det tidligere er anbefalt kan du bygge din egen kasse eksakt etter de målene du har. Dette bør ikke bygge mange millimeterene hver vei. Sveiset syrefast 1mm, eventuelt 6mm finer som er plastet innvendig. Sammen med Hulda sin plast er dette løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 Har ikke noe link. Plasten får du på rull i byggsjapper. Forskjellige tykkelser, jeg bruker den tykkeste. Bilder under 'byggingen av Hulda på oppfordring', i sannhet et oppslagsverk for alt som noen lurer på, alt som kan gå til helvete, etc. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 Løft ut batteriene og legg glassfiber/polyester innvendig i boksen ? Kan også lage lister med pakning/lokk Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Horst Svart 9.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2018 Det store spørsmålet er om jeg skal legge i 20-25.000 og konvertere til lifepo4 nå istedenfor å bruke tid og penger på å sikre dagens bank... Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 9.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2018 kan vel neppe koste all verden å sikre eksisterende mot klåfingra småbarn som drikker lekkasjer fra batterier Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Hulda Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 Jeg hadde heller brukt de kronene på vanlige blybatterier og billig rødvin. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.