Gudrun
Du er ikke den første og kommer heller ikke til å være den siste som skriver om akkurat samme problem.
Tror jeg ville begynt med det som trenger minst arbeid (og utgifter) for å eliminere. Du hadde nok kjølevæske før avgang? Motor har vært i bruk i denne båten før uten problemer? Ser motoren er oppgitt til 61 hk ved 3600 omdr og 72 hk. v 4400 omdr. Siden jeg ikke finner oppgitte DIN normer i farten anslår jeg at 3600 muligens er hva man kan gå med, eller?
Hvis for eksempel propellen er i største laget kan en full båt være for tungt å dytte på så motoren sliter for mye i oppoverbakke. Løsningen i så fall er å ikke kjøre med for høyt turtall med så mye folk.
Du skriver du har bereder, da ville jeg sjekket om kranene til denne kretsen (på motor)er åpen.
Er du heldig står det en luftlomme i systemet ditt som stenger for gjennomstrømning av kjølevann. Tenker da spesielt på slangene til bereder.
Åpne på slangeklemmer på høyeste punkt(er) uten at motor går for å høre/se om det kommer luft eller kjølevann. Ha påfyllingslokket av og motor stoppet.
Hvis det virker som alt er ok starter du og lar den gå noen minutter så du kjenner forskjell på temperaturen.
Hvis du kjenner på fv. slangene rundt på motoren og til bereder vil du kjenne om det er sirkulasjon.
Hvis dette er ok, er det å sjekke om det kommer nok sjøvann ut eksosen.
Bare begynn i en ende og eliminer, ikke ta alt på en gang så du ikke aner hva som var årsaken.
Sjekker du instruksjonsboken punkt 7 på side 46 og 47 står det mer der om feilsøking.