Jump to content

Solé diesel SM616 overoppheting. For varmt i motorkassen?

Dalton

Recommended Posts

Ute på en tur i dag, med båten full av folk og godt og varmt vær. Alt var fullkomment, helt til motoralarmen gikk. Motoren var for varm, med solid overtrykk på kjølevæske. Ble liggende å drive i en times tid med motorrommet åpent før jeg tok sjansen på å åpne lokket på varmeveksler. Fikk en dusj av frostvæske... Etter enda en time fylte jeg etter med kaldt vann, startet opp igjen og gikk på litt høy tomgang hjem. Da holdt tempen seg helt fin. Så til mulige årsaker til det som skjedde. For varmt i motorrom? Termostat med hikke? Problem med varmeveksler? Gamlebåten hadde utvendig kjølesløyfe, så jeg er ukjent med motor med varmeveksler. Det er også en varmtvannsbereder ombord som ikke blir varm, på tross av at den varmes av kjølevannet. Har jeg gugg i kjølesystemet?

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Du er ikke den første og kommer heller ikke til å være den siste som skriver om akkurat samme problem. 

Tror jeg ville begynt med det som trenger minst arbeid (og utgifter) for å eliminere. Du hadde nok kjølevæske før avgang? Motor har vært i bruk i denne båten før uten problemer? Ser motoren er oppgitt til 61 hk ved 3600 omdr og 72 hk. v 4400 omdr.  Siden jeg ikke finner oppgitte DIN normer i farten anslår jeg at 3600 muligens er hva man kan gå med, eller? 

Hvis for eksempel propellen er i største laget kan en full båt være for tungt å dytte på så motoren sliter for mye i oppoverbakke. Løsningen i så fall er å ikke kjøre med for høyt turtall med så mye folk.

Du skriver du har bereder, da ville jeg sjekket om kranene til denne kretsen (på motor)er åpen.

Er du heldig står det en luftlomme i systemet ditt som stenger for gjennomstrømning av kjølevann. Tenker da spesielt på slangene til bereder. 

Åpne på slangeklemmer på høyeste punkt(er) uten at motor går for å høre/se om det kommer luft eller kjølevann. Ha påfyllingslokket av og motor stoppet.

Hvis det virker som alt er ok starter du og lar den gå noen minutter så du kjenner forskjell på temperaturen.

Hvis du kjenner på fv. slangene rundt på motoren og til bereder vil du kjenne om det er sirkulasjon.

Hvis dette er ok, er det å sjekke om det kommer nok sjøvann ut eksosen.

Bare begynn i en ende og eliminer, ikke ta alt på en gang så du ikke aner hva som var årsaken. 

Sjekker du instruksjonsboken punkt 7 på side 46 og 47 står det mer der om feilsøking.

Redigert av Gudrun (see edit history)

Og det er grunnen til at Båtplassen er det beste stedet for båtfolk! Takk for et utfyllende og meget konstruktivt svar. Det var nok kjølevæske på motor, men etter å ha lest svaret ditt, tenker jeg at jeg muligens burde ha tenkt på å endre litt på vridningen på propellen (vridbar anlegg). Brukte også en times tid i båten i går kveld for å få oversikt over slanger osv. Det er et sant virvar, og skal ryddes opp i når sesongen er over. Jeg skal imidlertid sjekke de punktene du nevnte, så får vi se om varmtvannsbereder begynner å fungere igjen. Det sitter en gammel slusekran der kjølevæske går inn i bereder. Den skal også byttes ut med en kuleventil.

Hva motorturtall angår så går jeg på rundt 1500 til vanlig, hvis jeg kan uttrykke meg slik siden jeg har eid denne båten i drøyt to uker. Den har ikke veldig lyst til å gå noe særlig over 2000, så det kan jo tyde på at den har litt mye propell å dra på. Motor og propellanlegg har sittet i båten siden den var ny.

Det blir en tur i båten i dag eller i morgen for å sjekke ut dine tips, så får vi se hva som kommer ut av det.

Har du defroster I båten?

Og er den ev. på same sløyfa som VVB?

Då bør du sjekka gjennomstrøyminga I defroster før du går laus på VVB. Grunnen er at defrosteren sine trange kanalar ofte går tett når det er forurensing I kjøleveska.

Dette løyser ikkje hovedproblemet ditt med varmgang, men verdt å sjekka sidan du mest sannsynleg har eit samansett problem.

Av de grunnene du oppgir er nok høy temp I motorrom den minst sannsynlige årsak til problemene. Har du sjekket at impelleren I sjøvannspumpa er OK, og at det kommer godt med sjøvann ut med eksosen? Dette er en grei plass å begynne I alle fall.

Ellers bør du nok gjøre noe med en propellen, motoren skal være I stand til å oppnå max turtall. Hvis ikke blir belastningen for høy.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Alt er sjekket i dag, bortsett fra at det ikke ble tid til en tur utpå slik at vridning på propell ikke er testet ut. Var noe endel luft i VVB, har ikke noen defroster. Fikk ikke såpass temp på motor på tomgang fortøyd til brygga at termostaten åpnet, så jeg får teste mer når jeg kommer meg utpå i løpet av helga. Ser at flere snakker om systemrens... er dette et produktnavn eller en betegnelse på diverse produkter til samme formål? Tenker også å kjøre gjennom en rens på ferskvanns-siden, siden kjølevæsken så litt rustbrun ut. Noen anbefalinger der?

• 1 måned senere...

Men så var problemet tilbake. Denne gangen på lav fart mens jeg ventet på plass i gjestehavn. Så da tyder det på at problemet er sporadisk og noe tilfeldig. Mistenkte termostaten, så den er tatt ut og sjekket mens motoren har fått en omgang med systemrens. Sjøvannsiden er renset, men var ikke spesielt ille. Termostaten er merket 71 grader, og begynner å åpne ved ca. 74 grader. Men kan den "lugge" innimellom? Den har nå fått seg noen runder i en ultralydvasker, så får vi se. Kommer til å bestille ny, uansett.

Skal opp i båten igjen i kveld for å tappe motor og spyle gjennom, så får vi se hva som kommer ut... Sporadiske feil er jæv... irriterende!:headbang:

Forresten, hva er laveste tappepunkt på denne motoren?

Redigert av Trond Østli (see edit history)

Bytt termostat. Jeg har to stk. Begge var "kokt" hjemme. Begge fungerte tilsynelatende bra. Alt er renset med SystemRens. På første legg fra hjemmehavn til første overnatting i ferien så steg temp over normalt, og normalisere seg på 90 grader, mot normalt 75-80. 

Jeg åpnet motorrommet dagen etter, når motoren var kommet ned til 40 grader, og byttet begge termostatene (hadde med nye). Problem løst. 

Viste seg at termostaten på 75 grader "hang". Jeg presset den litt med håndmalt og plutselig åpnet den. Den som åpner på 70 grader fungerte fint (hang ikke). Men byttet begge to og har behold gamle som reserve.

Nå har motoren fungert som den skal i ferien. 

Billigste for deg nå er å bytte termostat.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...