Jump to content

Plexiglass som båtvindu

fiat

Recommended Posts

Hei, er det noen der ute som har brukt Plexiglass fra Biltema som båtvindu??

Skal skifte sidevinduene I min Rana 17 som er  "krakkelert" og stygge.

Er nok bevist på at det ikke er det beste , men kan det være "godt nok" til en gammal fiskebåt?? som jeg ikke vil legge altfor mye penger i

Det er jo metervis med innlegg for og imot plexiglass og lexan, uten at jeg blir helt klok på det.

derfor ønsler jeg tilbakemelding fra noen som har brukt det

Hei, jeg satte inn to side vinduer på snekka mi for ca 5 år siden. Brukte Biltemas Plexiglass. (Akrylglass). Skiftet også ene ruta foran etter ett uhell for ca 2 år siden. (Var herdet glass). De er like fine enda. Så som en billig løsning så funker de for meg. Men ville ikke ha brukt dem om jeg skulle ha hatt vindusvisker på dem. :saint:

@Fjordland, tannkrem! Eller så selgest det og egne "pastaer" egna til dette. Har også god erfaring med pleksiglass ruter. Kjøpte jula sin og skar den ut med stikksag og treblad (!). Ikkje ei sprekk, god som ny enda

-Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Fjordland skrev 44 minutter siden:

Vokse med samme voks eg bruker på båten? 

Prøv først voksen du tenker bruke på et lite område, helst på noe avkapp av plexien. Enkelte typer voks kan reagere med plexiglass. Hos meg hadde en voks jeg brukte noe hissig i seg som mattet plexiglasset (ble nesten seende ut som frostet glass, selv om overflaten var glatt og fin). Endte opp med å bytte plexien i den luka, nå bruker jeg ikke noen form for voks på slikt lengre.

• 2 uker senere...

Hei igjen folkens,

Da har jeg kjøpt plexiglass fra biltema og kuttet det etter mal fra den gammle ruta, og det gikk utrolig bra med stikksag.

Så startet neste problem, "gummipakningen"..... som er blitt noe hard med årene.

hadde den I varmt vann og da myknet den fint , men hardet fort igjen når jeg prøvde å montere . virker som den er for kort også.

Noen gode råd her, eller hvor får jeg tak i nye pakkninger??:nonod:

Hva er enklest når vinduet skal monteres: 

Sette pakningen på vinduet og så montere, eller sette pakningen I åpningen og så montere vinduet???

Kanskje litt dumt spørsmål, men har ikke gjort dette før.....

Med en ny og myk pakkning ville jeg montert pakknigen på vinduet, og brukt en tråd I sporet på pakkningen 

for å åpne den når den trykkes på plass ?

Meninger og råd mottas med takk

• 5 år senere...
fiat skrev On 21.6.2018 at 22.20:

Hva er enklest når vinduet skal monteres: 

Sette pakningen på vinduet og så montere, eller sette pakningen I åpningen og så montere vinduet???

Kanskje litt dumt spørsmål, men har ikke gjort dette før.....

Med en ny og myk pakkning ville jeg montert pakknigen på vinduet, og brukt en tråd I sporet på pakkningen 

for å åpne den når den trykkes på plass ?

Meninger og råd mottas med takk

@fiat, hvordan gikk dette? 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...