Jump to content

baderobåt av to robåter?

pgm

Recommended Posts

Jeg har et ønske om å lage en sol-og-badebrygge for bruk på ferskvann hvor man må et stykke ut for å få svømmedybde. Det ville være fint om den kan bruks mellom land og svømmedypt vann med årer. Det slo meg da som en tanke at kanskje man kan sette to robåter sammen som en katamaran, og lage et soldekk over. Blir det for bredt å ro for en person? Kanskje det finnes noen lange smale robåter som er egnet til formålet?

Hva bør man evt lage soldekket av for at det ikke skal bli altfor tungt?

Har vært inne på tanken om Mirage drive. Var så heldig å få prøve en kajakk med mirage drive for noen år siden. Men den må modifiseres grundig for å ha pedalene nevneverdig over vannlinja.

Vrikking (ante ikke at det hadde et navn) har jeg gjort mye som ungdom. Tror ikke det er egnet. Det krever en viss vanndybde, og det er jo nettopp det som mangler i dette tilfellet. Det skal heller ikke mye vind til før man heller plukker opp åra og padler. Funker fint på 250kg (inkl last) 14' fortrengerskrog. Funker ikke på 400kg 17' halvplanende skrog. Jeg har en anelse om at denne badebrygga fort passerer 400kg.

Mirage drive er heller ikke så bra på grunt vann, selv om de kan trås (med svært redusert effekt) i ytterposisjon opp mot skrog.

Noen som vet hvor bred en konkurranserobåt er mellom åregaflene?

boble65 skrev for 2 timer siden:

Kan du inn bare bruke skikkelig lange årer?

Dei blir altfor tunge, i tillegg til at dei får lite bevegelse på grunn av sammenhengen mellom lengden på åra og lengden på menneskets rygg. Dessuten, med eit dekk tvers over to båter slik eg ser dette for meg, so blir du sitjande altfor høgt til å ro.

Om eg skal gi eit innspel som kanskje kan vera ei løysing - legg eit tau, fast i land, over denne flåten og litt lenger ut enn du egentlig vil og fest det der i ein ile (nokon kaller det moring). Bruk dette tauet til å dra deg ut og inn etter ønske. Tauet må då ogso kunna brukast til å fortøya med.

Hva med en sikkerhetsåre (jeg ville gjerne kalt den skyveåre):

https://www.sulamitten.no/products/sb-sikkerhetsare

Se også video på samme side.

03_96874208.jpg

Som tilbehør får du også båtkost, klepp, båtshake og propellkniv.

Sikkerhetsåren kan også brukes som nødror

Redigert av Wallas Service (see edit history)

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...