TideRace
Jeg kjøpte en Honda 2,3 hk i fjor for å ha et lett alternativ til Yamaha 9,9/15 (totakt) som ellers står på jolla (Zodiac 310). Yamaha`en veier ca 39 kg og Honda`en veier 11 kg, det vil si ikke stort mer enn en handlepose fra Kiwi.
Honda`en er ekstremt lettstartet, "halv snor" er som regel mer enn nok. Det er ikke tradisjonell girkasse, men en utveksling basert på et sentrifugalsystem. Så lenge den går på tomgang står propellen stille, gir du gass går propellen rundt. Skal du bakke, snur du motoren, men da kan du vippe styrearmen "forover" slik at den står riktig vei når du bakker.
En ting som skiller Honda 2,3 og "de andre"; Honda`en er luftkjølt. Du kan derfor glemme ferskvannskonservering og impellerskifte. Ulempen er at det er litt mer "eksos-lyd" enn de som er vannkjølte.
Honda`en er videre ekstremt bensingjerrig. Tror jeg kjørte flere timer på en tank i fjor (1 liter...) og totalt brukte jeg vel ca 3,5 liter på hele sesongen. Jeg bruker kun 4-takt alkylatbensin på denne. Fordelen er at alkylatbensinen ikke blir dårlig ved lagring, den brenner renere og legger ikke fra seg avleiringer i forgasser. Med et sesongforbruk under 5 liter har jeg råd til det .....
Eneste ulempe med små firetaktere er at de bråker og vibrerer litt ved høyt turtall. Dette blir nødvendigvis en konsekvens når kun en sylinder alene skal tenne på hver 4. takt. Om du kjøper Suzuki, Yamaha eller Honda vil dette altså være mer eller mindre likt.
Jeg kjøpte Honda`en for å bruke av og til når jeg ikke gadd å løfte Yamaha`en opp og ned mellom jolla og plattformen, men resultatet i fjor ble at Yamaha`en ikke ble brukt i det hele tatt. Det lille formatet, vekt, forbruk og håndterbarhet er overlegent til jollebruk dersom ikke fart spiller en stor rolle.