Jump to content

Edit History

TideRace

TideRace

Bitteliten skrev for 11 timer siden:

Har hatt Honda 2,3. Styr unna. De er ikke bra.

Njaaaa... så ille kan det vel ikke være?  

Så vidt jeg vet er den lille Honda`en verdens mest solgte i dette segmentet. For å nyansere litt blir det heller et valg mellom luftkjølt (med noe mer eksoslyd) kontra vannkjølt og sentrifugalgir kontra fast gir mellom fri og forover.. Ingen motorer i denne størrelsen har så vidt jeg vet gir med revers og må dermed uansett snus 180 grader ved bakking.  Om "Forover" er med girspak eller gasshendel er kun en vanesak. Honda`en koster vel også et par tusen mindre enn tilsvarende Yamaha i Norge.  

Hvis vekt er hovedårsaken til at man ønsker seg en liten motor i denne klassen, så veier Honda 2,3 hk 11 kg, mens Yamaha 2,5 veier 18 kg. Og 7 kg ekstra i denne klassen er mye. 

Jeg vet min motor er en ny modell, så om gamle av samme typen bråker mer vet jeg ikke.

Ikke et galt ord om Yamaha, jeg har hatt flere og det er antagelig de beste motorene jeg har hatt. Nå kjøpte jeg imidlertid denne Honda`en i fjor og har ingen problemer med å anbefale den dersom vekt, pris og håndterbarhet er førsteprioritet. 

Alkylatbensin:

Ja, til mindre 4-taktmotorer fungerer dette veldig bra. Har brukt alkylatbensin på snøfreseren (Honda 970), aggregatet (Honda EU20i), gressklipperen, motorsaga og flere andre småmotorer i mange år. En stor fordel er at alkylatbensinen ikke avleirer, soter ikke og "foreldes" ikke i forgasser og på tanken under opplag. Er forbruket høyt blir det et regnestykke, men motoren går rett og slett mye renere.

TideRace

TideRace

Bitteliten skrev for 11 timer siden:

Har hatt Honda 2,3. Styr unna. De er ikke bra.

Njaaaa... så ille kan det vel ikke være?  

Så vidt jeg vet er denne Honda`en verdens mest solgte i dette segmentet. For å nyansere litt blir det heller et valg mellom luftkjølt (med noe mer eksoslyd) kontra vannkjølt og sentrifugalgir kontra fast gir mellom fri og forover.. Ingen motorer i denne størrelsen har så vidt jeg vet gir med revers og må dermed uansett snus 180 grader ved bakking. , Om "Forover" er med girspak eller gasshendel er kun en vanesak. Honda`en koster vel også et par tusen mindre enn tilsvarende Yamaha i Norge.  

Hvis vekt er hovedårsaken til at man ønsker seg en liten motor i denne klassen, så veier Honda 2,3 hk 11 kg, mens Yamaha 2,5 veier 18 kg. Og 7 kg ekstra i denne klassen er mye. 

Jeg vet min motor er en ny modell, så om gamle av samme typen bråker mer vet jeg ikke.

Ikke et galt ord om Yamaha, jeg har hatt flere og det er antagelig de beste motorene jeg har hatt.  

Nå kjøpte jeg imidlertid denne Honda`en i fjor og har ingen problemer med å anbefale den dersom vekt, pris og håndterbarhet er førsteprioritet. 

Alkylatbensin:

Ja, til mindre 4-taktmotorer fungerer dette veldig bra. Har brukt alkylatbensin på snøfreseren (Honda 970), aggregatet (Honda EU20i), gressklipperen, motorsaga og flere andre småmotorer i mange år. En stor fordel er at alkylatbensinen ikke avleirer, soter ikke og "foreldes" ikke i forgasser og på tanken under opplag. Er forbruket høyt blir det et regnestykke, men motoren går rett og slett mye renere.

• Create New...