Jump to content

Odb2 på motorbåt

Johannth1

Recommended Posts

Alle ECU'er (jeg forutsetter at motoren har elektronisk motorstyring) har mulighet for noe avlesing av koder og live data. OBD2 er en bilspesifikk standard som inneholder en standard protokoll og en standard plugg. Du finner nok ikke denne pluggen på noen båtmotor men dataene kan leses med rett utstyr. Vanligvis har de enten can-bus eller serie-utgang, eller begge deler. På mine Volvo Penta, Mercruiser og Marinepower innenbordsmotorer har jeg funnet leverandører av rimelig software for avlesning og omprogrammering av ECU. Bruker Pc med kabel til diagnoseporten, men man får også kjøpt Bluetooth dongle og det skal funke med tablet. (Har ikke prøvd)

Redigert av DieselDahl (see edit history)
DieselDahl skrev for 9 timer siden:

Alle ECU'er (jeg forutsetter at motoren har elektronisk motorstyring) har mulighet for noe avlesing av koder og live data. OBD2 er en bilspesifikk standard som inneholder en standard protokoll og en standard plugg. Du finner nok ikke denne pluggen på noen båtmotor men dataene kan leses med rett utstyr. Vanligvis har de enten can-bus eller serie-utgang, eller begge deler. På mine Volvo Penta, Mercruiser og Marinepower innenbordsmotorer har jeg funnet leverandører av rimelig software for avlesning og omprogrammering av ECU. Bruker Pc med kabel til diagnoseporten, men man får også kjøpt Bluetooth dongle og det skal funke med tablet. (Har ikke prøvd)

Greit tusen takk, det hjalp veldig mye. Da skal jeg søke litt rundt etter dette! 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...