Johannth1 Startet 8.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 8.Juni.2018 (redigert) Dette er kanskje et dumt spørsmål, men kan man bruke OBD2 scanner. På en fire takter. Eller motorbåt i det hele tatt? Har så og si null peiling på båtmotor. Så unnskyld hvis noen lider av å lese dette innlegget. Motoren er en Yamaha fire taker(ca 98-04)(Kan noen linke en OBD2(eBay style) her) Redigert 8.Juni.2018 av Johannth1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 9.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2018 (redigert) Alle ECU'er (jeg forutsetter at motoren har elektronisk motorstyring) har mulighet for noe avlesing av koder og live data. OBD2 er en bilspesifikk standard som inneholder en standard protokoll og en standard plugg. Du finner nok ikke denne pluggen på noen båtmotor men dataene kan leses med rett utstyr. Vanligvis har de enten can-bus eller serie-utgang, eller begge deler. På mine Volvo Penta, Mercruiser og Marinepower innenbordsmotorer har jeg funnet leverandører av rimelig software for avlesning og omprogrammering av ECU. Bruker Pc med kabel til diagnoseporten, men man får også kjøpt Bluetooth dongle og det skal funke med tablet. (Har ikke prøvd) Redigert 9.Juni.2018 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Johannth1 Svart 9.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2018 DieselDahl skrev for 9 timer siden: Alle ECU'er (jeg forutsetter at motoren har elektronisk motorstyring) har mulighet for noe avlesing av koder og live data. OBD2 er en bilspesifikk standard som inneholder en standard protokoll og en standard plugg. Du finner nok ikke denne pluggen på noen båtmotor men dataene kan leses med rett utstyr. Vanligvis har de enten can-bus eller serie-utgang, eller begge deler. På mine Volvo Penta, Mercruiser og Marinepower innenbordsmotorer har jeg funnet leverandører av rimelig software for avlesning og omprogrammering av ECU. Bruker Pc med kabel til diagnoseporten, men man får også kjøpt Bluetooth dongle og det skal funke med tablet. (Har ikke prøvd) Greit tusen takk, det hjalp veldig mye. Da skal jeg søke litt rundt etter dette! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.