Jump to content

Liten kikkert til båt

Kalle Well

Recommended Posts

Kalle Well skrev On 9.6.2018 at 0.49:

Kunne tenkt meg å kjøpe en liten kikkert og hatt i båten. 

Lazyjack skrev for 8 timer siden:

Alle kikkere med respekt for seg selv bruker ullhatt.

Et absolut must! Jeg tar alltid på ullhatten når det ikke er båtrelatert kikking. En ting er mann med kikkert, det er noe helt annet når han i tillegg har på hatt. Prøv selv!

PS. Ikke si dette til Barbarossa.

Guest Avmønstret#

Tror ikke det er noe galt med øynene mine utover å være langsynt. Men i kikkert ser jeg kronisk dobbel, og klarer ikke å stille/justere på noen fornuftig måte. Blir som å speide etter merker og ledige plasser med 2,8 i promille. 

Vurderer å kjøpe en sånn enøyd fuglekikkert... noen som har prøvd? 

Guest Avmønstret#

Jeg har en vanlig "stor" kikkert som har vert i familien i alle herrens år og som ingen andre klager på. Nå må jeg ta det på husken men det er justering hvor en kan dra kikkertrøra til- fra hverandre etter hvor man har plassert øynene i ansiktet, og så er det vel en til, som jeg tror er en slags fokus. Men jeg kan vri og vrenge, ser dobbelt, enkelt og bare surr. Og det blir også sånn at jeg må holde en perfekt avstand mellom øynene og kikkerten for å i det hele tatt se noe. Sliter med det samme på enkelte kikkertsikter på rifle. 

Så har jeg en sånn liten sak, en moderne Silva. Syns den er enklere å få til, men noe av det samme der også. Blir ikke "venn" med kikkerter jeg...

---

Eneste positive "kikkertminne" jeg har var fra militæret for "100 år siden". Da hadde vi en tung sak som også målte avstand vha laser, den funka veldig greit syns jeg. Husker vi fikk streng beskjed om å ikke "skyte avstand" på mennesker eller dyr, gudene vet hvilken klasse den laseren var... Men jeg tipper den ligger i overkant prismessig ;-) 

Ok. Jeg kan prøve å gi deg noen tips:

1. Juster øyeavstanden 'mellom øynene' slik at du ser så lite dobbelt som mulig. Helst skal du altså ikke se dobbelt i det hele tatt :)

2. Juster øyeavstanden til diopter slik at ikke øyevipper og annet kludrer til synet, og du synes bildet er klart. Med briller må sannsynligvis denne være skrudd helt inn. Må du ha de helt ut er sjansen større for dorulleffekt og dobbeltsyn. 

3. Kikkerten din har sannsynligvis fokus på ett av øynene samt fokus på begge, oftest på hjulet i midten. Blokker okularet ellrr objektivenden på den side som har individuell justering, evt lukk tilsvarende øye. Juster skarpt med fokushjul i midten slik at det åpne øye ser skarpt. Lukk/blend så denne siden og juster skarpt på motsatt side, men denne gangen med den individuelle justeringen. Åpne begge øyne, nå skal du kunne justere skarpt på enhver avstand med fokushjul i midten.

4. Om du liker å bruke kikkert, evt må, så er det ikke så dumt å spandere på seg noe ordentlig. Opticron og meopta har begge gode serier i prisklassen 4-6 tusen. Dette regnes som rimelige kikkerter av god kvalitet. Selv har jeg en meopta til ca 5 båtlapper, og den er grei, men den mangler litt på detaljer, den dugger for fort når man er svett(jeg bruker den på jakt) og jeg er ikke fornøyd med øyekoppene. Den har også et litt grovt fokushjul, kunne vært mer presist. Ellers er den brillefin, og om mam dobler prisen dobler man ikke optisk ytelse.

Edit: Swarovski El Range 10x42 koster 27.200,- 

Denne har en veldig god optisk ytelse, og en veldig god innebygd avstandsmåler. Den er faktisk imponerende god til tross for prislappen, om den er i overkant må du nesten avgjøre selv :)

Redigert av morpho79 (see edit history)
Guest Avmønstret#

Knalltips :-) Bruker ikke kikkerten veldig ofte, men de gangene jeg gjør det så er jeg veldig glad for å ha den. Typisk når jeg prøver å finne første merke etter overseilinger, og ellers når jeg prøver å få terrenget til å stemme med kartet :-) Jo tidligere jeg ser og får bekreftet posisjon jo større margin, og det er behagelig. 

Så altså først justere avstand mellom øynene, så justere avstand til kikkert, så til slutt justere fokus på midten. Det skal prøves. Tror nok ofte jeg prøver å justere alt på en gang og så blir det bare surr. 

Pinkvin skrev for 5 timer siden:

Og det blir også sånn at jeg må holde en perfekt avstand mellom øynene og kikkerten for å i det hele tatt se noe. Sliter med det samme på enkelte kikkertsikter på rifle. 

her kan det være enorm forskjell på hvor kresen kikkert/sikte er på øyeplassering og avstand.  Min erfaring er at billiggreier gjerne kan være veldig kilne på plassering 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Steiner Navigator 7x30 kikkert er helt fantastisk skarp og klar.

Mellomstørrelse, veier kun 520 gram, men også mellompris... 3 båtlapper :giggle: 

Men noen ganger har de kampanje da, tror jeg betalte 2 båtlapper for noen få år siden.

https://seatronic.no/steiner-navigator-7x30

Pro-utgaven koster bare en 200-lapp mere, men jeg aner ikke helt hva forskjellen er.

Muligens er det kun Pro som pro-duseres nå, så det er jo mulig at det er den Seatronic også har.

https://www.maritim.no/steiner-kikkert-navigator-7x30#.WyHNxqv4nmE

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...