Kalle Well Startet 8.Juni.2018 Del på Facebook Startet 8.Juni.2018 Kunne tenkt meg å kjøpe en liten kikkert og hatt i båten. Men vil ikke betale 1000 kr for den, så hva bruker folk? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 9.Juni.2018 Del på Facebook Svart 9.Juni.2018 (redigert) Jeg anbefaler 7x50 med innebygget kompass. 7x50 fordi det er god lysåpning og greit å bruke selv i en del sjøgang. Kompass gir deg anledning til å ta nøyaktige peilinger. Denne f.eks: https://www.maritim.no/kikkert-m-kompass-7x50wp#.WxuDxYo8zmo Redigert 9.Juni.2018 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 9.Juni.2018 Del på Facebook Svart 9.Juni.2018 Ja enig med Krimart. Ellers har jeg en bekjent som har en åpen båt. Han pleier å ha med en liten hendig kikkert fra CO til under 200 kroner. Passer fint i lommen og til den prisen har han alltid en med i reserve. Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 9.Juni.2018 Del på Facebook Svart 9.Juni.2018 Gikk å funderte på det samme, men endte litt motvillig opp med en 7x50 fra CO som strengt tatt ikke er "liten" men ellers helt grei optisk. Det jeg egentlig hadde ønsket var en 7x25 lommekikkert, men de er det ikke mange av på markedet. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 9.Juni.2018 Del på Facebook Svart 9.Juni.2018 Biltema har en kurant en. Autofokus og bra bilde. Men den koster vel opp mot 1000kr.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Duppe Svart 9.Juni.2018 Del på Facebook Svart 9.Juni.2018 Mener å ha sett noen si de er alle like fra Maritim, Clas Ohlson og Biltema og det ser ihvertfall sånn ut. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 10.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2018 Har ikke brukt for noe fancy greier med kompass tror jeg, har god navigasjon som viser meg riktig vei ? Er det virkelig 1000 kr som må betales for å få kjøpt en vetig liten kikkert? Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 10.Juni.2018 Del på Facebook Svart 10.Juni.2018 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=107278346 Og https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=112219045 Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Kalle Well Svart 10.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2018 Skal jeg kjøpe meg en ullhatt også? ? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 10.Juni.2018 Del på Facebook Svart 10.Juni.2018 Peilekompass kan brukes til krysspeilinger, men også for å peile på skip e.l. for å se om dere er på kollisjonskurs. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 11.Juni.2018 Del på Facebook Svart 11.Juni.2018 14 hours ago, Kalle Well said: Skal jeg kjøpe meg en ullhatt også? ? Alle kikkere med respekt for seg selv bruker ullhatt. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 11.Juni.2018 Del på Facebook Svart 11.Juni.2018 Ikke bare enkelt å være båteier idag. Nån like mora og nån like dattera. Det koster flesk å ha båt. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 11.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2018 Hehe.. Ja alt koster, men føler ikke jeg har behov for å bruke 1000 kr på en kikkert for å ha i båten. Tenkte det var greit å ha, har ikke hatt kikkert før i noen av båtene de siste 25 årene liksom. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 11.Juni.2018 Del på Facebook Svart 11.Juni.2018 Kalle Well skrev On 9.6.2018 at 0.49: Kunne tenkt meg å kjøpe en liten kikkert og hatt i båten. Lazyjack skrev for 8 timer siden: Alle kikkere med respekt for seg selv bruker ullhatt. Et absolut must! Jeg tar alltid på ullhatten når det ikke er båtrelatert kikking. En ting er mann med kikkert, det er noe helt annet når han i tillegg har på hatt. Prøv selv! PS. Ikke si dette til Barbarossa. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Kalle Well Svart 11.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2018 Barbaria skrev 17 minutter siden: Et absolut must! Jeg tar alltid på ullhatten når det ikke er båtrelatert kikking. En ting er mann med kikkert, det er noe helt annet når han i tillegg har på hatt. Prøv selv! PS. Ikke si dette til Barbarossa. Haha ? Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 11.Juni.2018 Del på Facebook Svart 11.Juni.2018 Agurktid på båtplassen tydeligvis. Hvor mange isbiter er passende i en ankerdram og hvor mange ankerdrammer er passe...og hvilken kikkert passer når man er minus 2 på styrbord øye og pluss 1 på høyre øye....ehh venstre øye. God sommer . Sitér dette innlegget Link to post
Lenasmartin20 Svart 12.Juni.2018 Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 Jeg bruker denne til en hundrings fra Jula, bruker den til å f.eks se etter ledige plasser! https://www.jula.no/catalog/fritid/fritidsaktiviteter/kikkerter-og-tilbehor/kikkerter/kompaktkikkert-953003/ Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.Juni.2018 Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 må den være liten, eller holder det at den er billig? denne ser jo ikke så dum ut til prisen, men lurer på hva det vil si at den har "optisk linse"...? https://www.maritim.no/kikkert-7x50-rimelig-modell Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Juni.2018 Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 Tror ikke det er noe galt med øynene mine utover å være langsynt. Men i kikkert ser jeg kronisk dobbel, og klarer ikke å stille/justere på noen fornuftig måte. Blir som å speide etter merker og ledige plasser med 2,8 i promille. Vurderer å kjøpe en sånn enøyd fuglekikkert... noen som har prøvd? Sitér dette innlegget Link to post
morpho79 Svart 12.Juni.2018 Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 (redigert) 1000 kroner er ikke mye for en kikkert. Pinkvin, har du prøvd en skikkelig kvalitetskikkert fra Swarovski, Zeiss, Leica eller lignende, og er isåtilfelle problemet med dobbeltsyn der også? Når du sier problemer med justering; hvordan justerer du? Redigert 12.Juni.2018 av morpho79 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Juni.2018 Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 Jeg har en vanlig "stor" kikkert som har vert i familien i alle herrens år og som ingen andre klager på. Nå må jeg ta det på husken men det er justering hvor en kan dra kikkertrøra til- fra hverandre etter hvor man har plassert øynene i ansiktet, og så er det vel en til, som jeg tror er en slags fokus. Men jeg kan vri og vrenge, ser dobbelt, enkelt og bare surr. Og det blir også sånn at jeg må holde en perfekt avstand mellom øynene og kikkerten for å i det hele tatt se noe. Sliter med det samme på enkelte kikkertsikter på rifle. Så har jeg en sånn liten sak, en moderne Silva. Syns den er enklere å få til, men noe av det samme der også. Blir ikke "venn" med kikkerter jeg... --- Eneste positive "kikkertminne" jeg har var fra militæret for "100 år siden". Da hadde vi en tung sak som også målte avstand vha laser, den funka veldig greit syns jeg. Husker vi fikk streng beskjed om å ikke "skyte avstand" på mennesker eller dyr, gudene vet hvilken klasse den laseren var... Men jeg tipper den ligger i overkant prismessig ;-) Sitér dette innlegget Link to post
morpho79 Svart 12.Juni.2018 Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 (redigert) Ok. Jeg kan prøve å gi deg noen tips: 1. Juster øyeavstanden 'mellom øynene' slik at du ser så lite dobbelt som mulig. Helst skal du altså ikke se dobbelt i det hele tatt :) 2. Juster øyeavstanden til diopter slik at ikke øyevipper og annet kludrer til synet, og du synes bildet er klart. Med briller må sannsynligvis denne være skrudd helt inn. Må du ha de helt ut er sjansen større for dorulleffekt og dobbeltsyn. 3. Kikkerten din har sannsynligvis fokus på ett av øynene samt fokus på begge, oftest på hjulet i midten. Blokker okularet ellrr objektivenden på den side som har individuell justering, evt lukk tilsvarende øye. Juster skarpt med fokushjul i midten slik at det åpne øye ser skarpt. Lukk/blend så denne siden og juster skarpt på motsatt side, men denne gangen med den individuelle justeringen. Åpne begge øyne, nå skal du kunne justere skarpt på enhver avstand med fokushjul i midten. 4. Om du liker å bruke kikkert, evt må, så er det ikke så dumt å spandere på seg noe ordentlig. Opticron og meopta har begge gode serier i prisklassen 4-6 tusen. Dette regnes som rimelige kikkerter av god kvalitet. Selv har jeg en meopta til ca 5 båtlapper, og den er grei, men den mangler litt på detaljer, den dugger for fort når man er svett(jeg bruker den på jakt) og jeg er ikke fornøyd med øyekoppene. Den har også et litt grovt fokushjul, kunne vært mer presist. Ellers er den brillefin, og om mam dobler prisen dobler man ikke optisk ytelse. Edit: Swarovski El Range 10x42 koster 27.200,- Denne har en veldig god optisk ytelse, og en veldig god innebygd avstandsmåler. Den er faktisk imponerende god til tross for prislappen, om den er i overkant må du nesten avgjøre selv :) Redigert 12.Juni.2018 av morpho79 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Juni.2018 Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 Knalltips :-) Bruker ikke kikkerten veldig ofte, men de gangene jeg gjør det så er jeg veldig glad for å ha den. Typisk når jeg prøver å finne første merke etter overseilinger, og ellers når jeg prøver å få terrenget til å stemme med kartet :-) Jo tidligere jeg ser og får bekreftet posisjon jo større margin, og det er behagelig. Så altså først justere avstand mellom øynene, så justere avstand til kikkert, så til slutt justere fokus på midten. Det skal prøves. Tror nok ofte jeg prøver å justere alt på en gang og så blir det bare surr. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.Juni.2018 Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 Pinkvin skrev for 5 timer siden: Og det blir også sånn at jeg må holde en perfekt avstand mellom øynene og kikkerten for å i det hele tatt se noe. Sliter med det samme på enkelte kikkertsikter på rifle. her kan det være enorm forskjell på hvor kresen kikkert/sikte er på øyeplassering og avstand. Min erfaring er at billiggreier gjerne kan være veldig kilne på plassering Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 14.Juni.2018 Del på Facebook Svart 14.Juni.2018 (redigert) Steiner Navigator 7x30 kikkert er helt fantastisk skarp og klar. Mellomstørrelse, veier kun 520 gram, men også mellompris... 3 båtlapper Men noen ganger har de kampanje da, tror jeg betalte 2 båtlapper for noen få år siden. https://seatronic.no/steiner-navigator-7x30 Pro-utgaven koster bare en 200-lapp mere, men jeg aner ikke helt hva forskjellen er. Muligens er det kun Pro som pro-duseres nå, så det er jo mulig at det er den Seatronic også har. https://www.maritim.no/steiner-kikkert-navigator-7x30#.WyHNxqv4nmE Redigert 14.Juni.2018 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.