kimoajaj Startet 8.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 8.Juni.2018 (redigert) Hei! Fikk i dag min Askeladden C61 som jeg er super storfornøyd med. Før sjøsetting skal jeg montere Webasto og ekstra batteri. Den originale hovedbryteren er plassert under rattet. Strømkablene går altså fra batteriet bake, fram til hovedbryter, og så hele veien tilbake til motor. Jeg syns dette virket litt sånn merkelig med tanke på strømtap i lange kabler. Men de vet vell va de gjør så det er vell okei - virker å være bra dimensjon på kabler. Siden jeg blir å bruke kjøleskuffe og webasto mye så vil jeg ha inn et ekstra batteri. Skal jeg bare paralell koble dem og strekke en helt ny kabel fra det nye batteriet og fram til hovedbryteren (ny hovedbryter med 1, 1+2 og 1? Eller kappe opp og montere inn en ekstra batteri bryter med 1, 1+2, 2 bake i nærheten av batteriene som det ut derifra går strøm videre fram til den originale hovedbryteren? Det blir vell teit å ha to brytere sånn feilkilde messig? Bør jeg ha et laderele som senser hvilket batteri som har mest spenning ? Jeg ser for meg å bruke sund fornuft å selv velge det batteriet som jeg mener trenger lading / har voltmeter så ser jo sånnsett det. Hvis det skulle skje at det ene batteriet er helt flatt og jeg starter på 1 + 2 , vil dette kunne gi ugunstige driftsforhold for dynamoen / ladespolene på motoren ? Hva er fornuftig opplegg her? Bør jeg gønne på med laderele ? Da vil jeg måtte ha batteribryteren stående på 1 + 2 hele tiden eller ? Vil denne kunne regulere ekstern lader i tillegg til motor lading? Redigert 9.Juni.2018 av kimoajaj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
komfort Svart 9.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2018 Har du singel batteri opplegg eller to batterier fra før og skal inn med nr 3? Siden du har 1,2, 1+2 bryter?? Det normale er startbatteri (1) og forbruksbatteri (2). 1+2 brukes da kun når dynamoen lader eller 220V lader (hvis du ikke har automatisk laderele). 1+2 er egentlig det ladereleet gjør automatisk ved behov. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.