PerUlv Startet 8.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 8.Juni.2018 Jeg har en liten, rask båt. Turene går i området sør for Bergen og ut i havet utenfor Sotra-Austevoll. Det kommer en Simrad NSS Evo3 plotter i båten. Jeg kikker på C-Map og Navionics. Jeg har hatt Navionics tidligere, og var sånn passe fornøyd. Men nå er verden gått videre, og Garmin eier Navionics, hva nå det betyr etterhvert Jeg har tidligere irritert meg over at det finnes lite data i grunne områder, der småbåter ofte ferdes. Eksempelvis kan man kikke på området utenfor Hjellestad. Mulig det er spesielt lite data i Bergens-området pga Haakonsvern? Jeg ser at Simrad har en mulighet for oppdaterte sonar-kart, men forstår det også som om deling av kartdata på grunt vann ikke er tillatt under norsk lov (er det mulig?). DVS at man må lage det selv. Nå er jeg litt mer interessert i slikt enn mange andre, men det er klart at deling av data ville vært en fordel, sørlig dersom det er en QC som sier at så og så mange må rapportere det samme før det deles.. Fungerer deling av sonar kart nå? Nå ser jeg også at man kan trykke på sonar chart på nettsiden til Navionics, og få et kart med halvmeter koter, men disse ser ut til å være matematisk interpolert og har tilsynelatende lite med forventet bunnmorfologi å gjøre? Er dette reelle sonarkart? Halvmeter koter virker også som å overdrive litt synes jeg. Kan man definere hvilke koter som viser? Feks er 1 eller 1.5 m koten viktig for de fleste motorbåteiere. Dersom jeg kan lage OK kart med Navionics selv er jo det OKish, men noe upraktisk. C-map har også en standard og ekstra setting. Usikker på hva jeg liker best, men lurer på om ikke C-Map standard tilsynelatende er nærmest det jeg forventer. Noen som vil våge seg på å dele erfaringer og gjerne anbefalinger? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 Anbefaler deg foreløpig å holde deg til Navionics i Simrad, en del har problemer med C-Map. Skal visstnok bli løst i en framtidig softwareoppdatering. Sitér dette innlegget Link to post
PerUlv Svart 12.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2018 Takk for rådet! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.