larris40 Startet 9.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 9.Juni.2018 Jeg har en Cad43, .Under kjøring opplevde jeg at dreiv reima til vannpumpa røk. Alt hadde fungert fint i flere timer med kjølevannstemp. på ca 86 grader, da den plutselig føk opp i max temp. på måleren. pga. vær og vind og nærme land kunne jeg ikke stoppe motor, men kjørte på helt lavt turtall for komme i roligere forhold. tank til kjølevann var tom, høgt trykk på tanken, mye kjølevann som ligger igjen under motor. Regner med at dette har / kan ha resultert i skade på motor ? Ødelagt topp deksel pakning ?? Er det noen på forumet som har greie på hva jeg kan regne med som et utfall av en slik hendelse ? er det bare å bytte rem, så tur og kjør. Eller er det andre ting jeg må få sjekka opp før det er good to go ? Kyndige svar mottas med takk ! Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 9.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2018 Bytt reim, etterfyll væske og sjekk om olja er blitt grå. Er toppakning eller topp røket, kan du få vann i olja og den blir grå. Tørk opp alt søl og gjør rent rundt motor. Dette for å lettere kunne se etter eventuelle lekkasjer. Start opp og følg nøye med på tempmåler, nivå i ekspansjonstank, oljetrykksmåler og eventuelle ulyder. Ha motorrom åpent slik at ulyder høres lettere og eventuelle lekkasjer oppdages. Stopp motor etter et par min og sjekk olja igjen. Er den fremdeles fin, start igjen og la svive en stund igjen. Hvis alt virker ok, er prøvetur neste. Og hvis alt virker ok under normal drift og olja fremdeles er fin er det ikke vits å tippe lotto. Du har brukt opp flaksen... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
larris40 Svart 9.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2018 Kjetil1 skrev 49 minutter siden: Bytt reim, etterfyll væske og sjekk om olja er blitt grå. Er toppakning eller topp røket, kan du få vann i olja og den blir grå. Tørk opp alt søl og gjør rent rundt motor. Dette for å lettere kunne se etter eventuelle lekkasjer. Start opp og følg nøye med på tempmåler, nivå i ekspansjonstank, oljetrykksmåler og eventuelle ulyder. Ha motorrom åpent slik at ulyder høres lettere og eventuelle lekkasjer oppdages. Stopp motor etter et par min og sjekk olja igjen. Er den fremdeles fin, start igjen og la svive en stund igjen. Hvis alt virker ok, er prøvetur neste. Og hvis alt virker ok under normal drift og olja fremdeles er fin er det ikke vits å tippe lotto. Du har brukt opp flaksen... Takk så mye for tips. Da blir det å få tak ny reim etc. å sette igang. Satser på at flaksen har slått til :) men det er vel berre å belage seg på at det blir meir. Det var ganske så varmt ! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.