Jump to content

Mariner 60hk EFI 2003 med ødelagte tennpluggjenger

Geirviss

Recommended Posts

Hei dere

Søker erfaring fra dere vedrørende defekte gjenger til tennplugg. Skulle nylig bytte tennplugger på min Mariner 60hk EFI som jeg kjøpte i fjor.

Alle gikk greit å få ut, men tennpluggen på sylinder nr 3 var vanskelig å få riktig inn med håndmakt. Etter flere forsøk tok jeg tak i pipa for å stramme til, og oppdaget etter noen runder at tennpluggen ikke står i rett vinkel i hullet. Har et håp om at dette skal være mulig å fikse uten å bytte blokk da det er uaktuelt å koste på så mye på en gammel motor, selv om jeg tror det er en del motor igjen.

Har sett på gjengetapper i M12, men leser mye om at metallspon naturligvis kan falle inn i sylinderen og skadene det kan gjøre.

Har også hørt om en gjengetapp som kan føres gjennom og gjenge ut fra innsiden. Ut fra det jeg kan se er gjengene OK innerst.

Har noen vært ute for dette tidligere, og har lyst til å dele sine erfaringer med meg? Masse takk!!

Hilsen en frustrert 3-barns pappa i pappapermisjon som vil på båttur :cryin::lol:

Redigert av Geirviss (see edit history)

Det er ikke lett å friske opp ødelagte gjener uten at man risikerer å gjøre mer skade på gjengene. Men det er absolutt verd å forsøke. I verste fall må man bore opp hullet og sette i helicoil-gjenger. For å minimere spon i sylinder, kan man enten stappe en fille inn plugghullet som fiskes ut med lang nebbtang eller ståltråd med krok, eller bruke forgasserrens og trykkluft for å vaske ut eventuell oljefilm på sylindervegg og topp av stempel. Dette for at ikke støv og spon skal feste seg i olja. Motoren turnes til stempelet er så langt ut mot toppen som mulig uten å være i veien for verktøy for å minske eksponert sylindervegg. Etter jobben er gjort blåses det godt ut av sylinder via plugghull for å fjerne støv og spon. Demonter/blokker innsugslik at ikke rusk fanges der og havner i sylinder ved oppstart...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Takk for tipsene! Jeg fant den staven med gjenger i enden som kan utvides til 12mm. Jeg bestilte denne, og tenker da å prøve dette først, for å se om det er mulig å friske opp gjengene innenfra og ut. Håper bare det blir godt nok. De innerste gjengene mener jeg ser bra ut.

Har sett en del videoer osv der de tar en gjengetapp, smører med grease og kjører på før de monterer løsgjenger. Sponet kommer som oftest ut med eksosen sier de......Det har vel en del å si om blokken er av aluminium eller ikke? Høres uansett ikke bra ut.

Vil uansett benytte dine tips her om jeg ikke skulle klare å fornye de eksisterende gjengene! Takk så mye!

l_408757447.jpg

Hvis staven fungerer bra, er jo det det beste alternativet. Da får du entret i friske gjenger og fortsetter utover i disse. Har sett lærling som nærmest laget UNF gjenger av M26 gjenger i et oljerelatert tool da han klarte å entre feil og skjære nye gjenger midt mellom eksisterende...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

• 4 uker senere...

Mye har skjedd siden sist! Fikk til å gjenge opp innenfra igjen når jeg endelig fikk verktøyet:lol:

Deilig å få i gang motoren igjen, så nå skal endelig båten på sjøen:thumbsup:

Siden jeg kjøpte båten i fjor har motoren alltid gått noe ujevnt på tomgang, og tomgangen ligger på 830-880 rpm noe som er en del høyere enn det som er satt. Har hittil skiftet bensinfilter, montert vannutskillerfilter, fyllt ny bensin, nye plugger og IAC(idle air control valve) uten hell. Har dere noen flere tips? Ved pådrag går den bra

• 2 år senere...
  •  
  • Emnestarter
  •  

Takk for tipsene! Jeg fant den staven med gjenger i enden som kan utvides til 12mm. Jeg bestilte denne, og tenker da å prøve dette først, for å se om det er mulig å friske opp gjengene innenfra og ut. Håper bare det blir godt nok. De innerste gjengene mener jeg ser bra ut.

Har sett en del videoer osv der de tar en gjengetapp, smører med grease og kjører på før de monterer løsgjenger. Sponet kommer som oftest ut med eksosen sier de......Det har vel en del å si om blokken er av aluminium eller ikke? Høres uansett ikke bra ut.

Vil uansett benytte dine tips her om jeg ikke skulle klare å fornye de eksisterende gjengene! Takk så mye!

l_408757447.jpg

•  

Hei, hvor fikk du tak i disse gjengefriskerene?

Ser det er en gammel tråd...........

•  

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Takker, Teerex

Helge77 skrev 54 minutter siden:

som kan prøves er å ta en gammel plugg å så tar du kutter flere langsgående kutt i gjengene. På denne måten klarte jeg å reparerer gjengene etter gammel eier hadde herpet ene plugg hullet må min mercruiser 

Ja, vet, har vært inne på tanken, men er redd for å få spon inn i sylinderen. 

Synest den saken linket til lenger oppe virker meget lovende, pga at evt spon sannsynligvis blir med utover...

Det er en yamaha F100 fra 2009, noen som vet om det er alutopp på denne?

Bare å sette stemplet på topp før jobben, og koble et lite rør til støvsugeren så får du nok opp alt sammen så lenge det er tørt nedi der. Men det forutsetter jo egentlig at du tar motoren av båten og legger den ned. Hvis da ikke sylindrene er relativt horisontale når motoren er helt opptiltet.

Men ellers vanlig å ha fett på gjengetapp o.l. for at sponet skal bli sittende og ikke falle ned.

Det er alutopp på alle utenbordsmotorer.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Teerex skrev 6 minutter siden:

Bare å sette stemplet på topp før jobben, og koble et lite rør til støvsugeren så får du nok opp alt sammen så lenge det er tørt nedi der.

Men ellers vanlig å ha fett på gjengetapp o.l. for at sponet skal bli sittende og ikke falle ned.

Det er alutopp på alle utenbordsmotorer.

Takk for info. 

Junior har kjøpt gjengetapp på biltema idag, så kanskje vi får prøve. Godt tips med fett på for å holde på sporet...støvsuger står klar den, men må mekke til en slangebit som går inn tennplugghulet...

Godt å få bekreftet at det er alutopp...... takk igjen Teerex?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...