Jump to content

Edit History

Sjøbliss

Sjøbliss

950793808_Screenshot2019-01-30at09_23_33.png.89ecf40623d105545d3615c2d344954d.png

Da har jeg har prøvd å flytte lade-automatikken over i Node-RED og så langt ser det ut til å virke godt. Jeg henter tallene for ladestatus direkte fra flowen til Victron og target (altså hvor mye jeg ønsker at den skal lade til) fra en input_number i HA. Etter jeg har funnet ut om jeg er over eller under lademålet sjekker den om automatiseringen er på, om lading allerede er på eller av og så til siste skrur den på eller av alt etter som hva som er resultatet av logikken. 

Det eneste jeg ikke har fått til er at jeg ønsker å legge statesjekken for "automation on?" i starten av logikken, men den ødelegger payloaden i resten av sekvensen. Jeg har prøvd å slå av override payload og override topic men det får jeg ikke til å virke. Hadde vært logisk å legge denne sjekken i starten så det må jeg prøve å finne ut av. Sånn som den er her fungerer den i alle fall!

De tingene i configuration.yaml:

input_number:
  ladeprosent:
    name: Lad til
    min: 0
    max: 100
    step: 1
    unit_of_measurement: '%'
    icon: mdi:target

# Template switch to turn off / on Node-RED automation
input_boolean:
  charge_automation:
    name: Automatisk Vedlikeholdslading
    initial: on
    icon: mdi:battery-charging

Så har jeg lagt til disse to i groups.yaml, dette skal vel over i ui-lovelace.yaml nå som de endrer frontend. Hele min groups.yaml ser nå slik ut: 

default_view:
  view: yes
  icon: mdi:home
  entities:
    - group.batteri
    - group.lading
    - group.kamera
batteri:
  name: "Batterioversikt"
  entities:
    - sensor.batteriniva
    - sensor.forbruksbatteri
    - sensor.oyeblikksforbruk
    - sensor.startbatteri
lading:
  name: "Ladestyring"
  control: hidden
  entities:
    - input_number.ladeprosent
    - input_boolean.charge_automation
    - switch.osram_plug_01_000d1a23_3
kamera:
  name: "Kamera"
  entities:
    - camera.salong

Jeg har enda ikke sagt noe om kamera så det får komme senere. :O 

GUI ser ut som jeg posta tidligere. 

Node-RED flow: https://pastebin.com/nDe7TVSA

Sjøbliss

Sjøbliss

950793808_Screenshot2019-01-30at09_23_33.png.89ecf40623d105545d3615c2d344954d.png

Da har jeg har prøvd å flytte lade-automatikken over i Node-RED og så langt ser det ut til å virke godt. Jeg henter tallene for ladestatus direkte fra flowen til Victron og target (altså hvor mye jeg ønsker at den skal lade til) fra en input_number i HA. Etter jeg har funnet ut om jeg er over eller under lademålet sjekker den om automatiseringen er på, om lading allerede er på eller av og så til siste skrur den på eller av alt etter som hva som er resultatet av logikken. 

Det eneste jeg ikke har fått til er at jeg ønsker å legge statesjekken for "automation on?" i starten av logikken, men den ødelegger payloaden i resten av sekvensen. Jeg har prøvd å slå av override payload og override topic men det får jeg ikke til å virke. Hadde vært logisk å legge denne sjekken i starten så det må jeg prøve å finne ut av. Sånn som den er her fungerer den i alle fall!

De tingene i configuration.yaml:

input_number:
  ladeprosent:
    name: Lad til
    min: 0
    max: 100
    step: 1
    unit_of_measurement: '%'
    icon: mdi:target

# Template switch to turn off / on Node-RED automation
input_boolean:
  charge_automation:
    name: Automatisk Vedlikeholdslading
    initial: on
    icon: mdi:battery-charging

Så har jeg lagt til disse to i groups.yaml, dette skal vel over i ui-lovelace.yaml nå som de endrer frontend. Hele min groups.yaml ser nå slik ut: 

default_view:
  view: yes
  icon: mdi:home
  entities:
    - group.batteri
    - group.lading
    - group.kamera
batteri:
  name: "Batterioversikt"
  entities:
    - sensor.batteriniva
    - sensor.forbruksbatteri