Jump to content

Edit History

Kjellg

Kjellg

Sjøbliss skrev 1 time siden:

Tankene tomme @Kjellg?? :thumbsup: :giggle: :clap:

Jeg skal dra frem multimeter for å se hvordan styrestrømmen fungerer på Eber neste gang jeg får litt overskudd nede i havna. Er vel en liten fare for at det må utsettes litt da jeg må polere, montere solceller og litt mer enn det. Men jeg kan kanskje kjøpe meg en slik Sonoff SV i alle fall. Jeg leser et sted at GPIO er koblet rett mot ESPen og den tåler kun opp til 3,3V så jeg må kjøre en step-down av inn-signalet i tilfelle. Det er jo enkelt tilgjengelig, men siden du sier jo at ESPen bare detekter om GPIO pinner kobles sammen så kan man jo kanskje bruke en 12v transistorbryter. Får den 12v inn så kobler den sammen "bryteren" og ESPen får sammenkobling. Transistor er vel en enklere design enn å bruke stepdown og spenning rett inn på ESPen. Kjenner at jeg er litt rusten på transistorkobling.... 

Går det å koble slik? Dersom vi tenker at de guloransje er kabler. Ville den da bryte mellom GPIO pinnene? Skjønner at dette er en grov forenling da det selvsagt er negativ på Eberen f.eks., samt går det også ut fra ESPen til eberen ... men ifm transistoren? Dette hadde jeg jo på skolen for 30 år siden! burde jo huske dette :O 

Dette kan jeg like, flere er som meg :thumbsup: hehehe.

Elektronikk er noe jeg har begynt å interessere meg for etter at jeg sluttet å jobbe, men tegninga og tanken din liker jeg. Men, må først si at dette kan jeg ikke, tror ikke det går å løse det riktig så enkelt. Har sett lignende prosjekter og der bruker de 2 transistorer. Emitter på den første går videre til den andre. Ser for meg at løsningen ligger i landet rundt der. Kanskje det er noen elektronikkere her som kan svare på det? Samtidig så ser jeg for meg at esp kobles til base på den første og at eber styres av den siste transistoren? Collector og emitter? Base kommer da fra den første. Men igjen dette aner jeg ingenting om og er bare gjetting. 

Kjellg

Kjellg

Sjøbliss skrev 1 time siden:

Tankene tomme @Kjellg?? :thumbsup: :giggle: :clap:

Jeg skal dra frem multimeter for å se hvordan styrestrømmen fungerer på Eber neste gang jeg får litt overskudd nede i havna. Er vel en liten fare for at det må utsettes litt da jeg må polere, montere solceller og litt mer enn det. Men jeg kan kanskje kjøpe meg en slik Sonoff SV i alle fall. Jeg leser et sted at GPIO er koblet rett mot ESPen og den tåler kun opp til 3,3V så jeg må kjøre en step-down av inn-signalet i tilfelle. Det er jo enkelt tilgjengelig, men siden du sier jo at ESPen bare detekter om GPIO pinner kobles sammen så kan man jo kanskje bruke en 12v transistorbryter. Får den 12v inn så kobler den sammen "bryteren" og ESPen får sammenkobling. Transistor er vel en enklere design enn å bruke stepdown og spenning rett inn på ESPen. Kjenner at jeg er litt rusten på transistorkobling.... 

Går det å koble slik? Dersom vi tenker at de guloransje er kabler. Ville den da bryte mellom GPIO pinnene? Skjønner at dette er en grov forenling da det selvsagt er negativ på Eberen f.eks., samt går det også ut fra ESPen til eberen ... men ifm transistoren? Dette hadde jeg jo på skolen for 30 år siden! burde jo huske dette :O 

Dette kan jeg like, flere er som meg :thumbsup: hehehe.

Elektronikk er noe jeg har begynt å interessere meg for etter at jeg sluttet å jobbe, men tegninga og tanken din liker jeg. Men, må først si at dette kan jeg ikke, tror ikke det går å løse det riktig så enkelt. Har sett lignende prosjekter og der bruker de 2 transistorer. Emitter på den første går videre til collector på den andre. Ser for meg at løsningen ligger i landet rundt der. Kanskje det er noen elektronikkere her som kan svare på det? Samtidig så ser jeg for meg at esp kobles til base på den første og at eber styres av den siste transistoren? Collector og emitter? Base kommer da fra den første. Men igjen dette aner jeg ingenting om og er bare gjetting. 

• Create New...