Sjøbliss
Ja deler disse tankene med deg @Dreuf ifm avanse osv. Det er noen ganger man bare må ha en del, og da er det også deilig å slippe å vente 4-5 uker fra asien, men heller ta 10 minutter med bil for å hente. Er noe verdi i det også.
Fikk tak i litt mer i går. Koblet opp 12V inn på løsningen, satte opp en 3,3V regulator (fant ingen 5V) og satte inn kondensatorene. Har også montert en liten trykknapp som simulerer D801 bryteren, den er koblet rett på 12V inntaket. Ny test og alt fungerer fortsatt bra. Måtte flytte inntaket på strømmen til ESP fra VIN pinnen til 3V pinnen. I praksis er det en spenningsregulator på ESPen som tar spenningen ned til 3,3V men den trenger jeg jo ikke så lenge jeg allerede har 3,3V. Den vil faktisk ikke starte om du har så lite som 3,3V inn på VIN så da er løsningen å gå over på 3V pinnen. Releet fungerte perfekt på 3,3V så da er det ingen issues.
Har målt spenningen inn på Base på transistoren. Den er på 0,7V ved 12V inn. Det betyr at det kommer til å vøre maksimalt 0,9V ved 14,4V inn så det er langt innenfor toleranse. Så lenge den er under 1,5V-2V skal det fungere fint.
Nå gjenstår det bare å sette alt sammen i en boks og prøve i båten. Jeg skal nok koble inn en sikring og litt smått men ellers er vi nærme å kunne teste løsningen i båten.
Har både noen små settebrett som jeg kan montere i boks samt Veroboard som jeg kan modifisere for å lodde løsningen på. Litt skruterminaler osv så burde dette virke bra. En ting jeg er usikker på er hvor mye strøm som går i den styrestrømkabelen til Eberen. Dersom det ikke er så mye kan jeg hente 12V rett fra løsningen her, men er det mye må jeg feede releet fra en egen kilde utenfor løsningen. Skal se om jeg tar med tangamperemeter for å måle det før jeg kobler inn dette.
Diverse veroboard og monteringsbrett.
Kjøpte en gang en 12V strømforsyning. Trodde den var liten, det var det ikke. Men til dette er det perfekt :)
Sånn ... 3,3V inn på ESP er på pin 5 nederst til høyre, tell fra høyre (VIN, G, RST, EN, _3V_). Pin 2 (G) er - eller jord.