Fantino
Mastiff skrev for 2 timer siden:Er det noen som har funnet en enhet som kan måle strøm på 12V-batterier og mate det til Pi-en på en måte? Jeg har snust rundt og lest om i2c-bus, ad-konvertere og komponenter til jeg ble halvgæren, men siden jeg ikke vet opp og ned på en transistor, hjelper det meg ikke så mye. Så jeg er ute etter en ferdig løsning som bare kan kobles til Pi-en, så jeg kan se strømmen på begge batteriene og vet om noe har gått galt med vedlikeholdsladingen.
Det finnes mye fint til en slikk og ingenting fra Kina. Er det spenning, strøm eller forbruk i Ah du er ute etter å måle?
For å overvåke spenning og evt strøm trenger du bare en a/d konverter tilpasset RasPi og en shunt eller slike ‘non-invasive’ strømmålere som kan klipses på ledningene. Dette kan kjøpes for lommerusk.
Skal du ha en batterimonitor som måler forbruk/SOC kan de også fås veldig billig fra Kina, men å overføre data fra disse til RasPi kan bli utfordrende. Billigste i så fall vil jeg tro er et webcam koblet til RasPi.