Mastiff
@Fantino En billig mikokontroller høres bra ut. Har du forslag til en? Jeg er helt på jordet med sånne greier.
@PostIT Jeg vet ikke om noe sånt, da tror jeg man må på Z-Wave, som har noe som klemmes rundt kabelen på båtsiden. Men hvis du bare vil vite om landstrømmen er i gang, kan du jo sette inn en kontakt et sted som bare har strøm ved landstrøm, eventuelt ta ut en ekstrakabel i båtdelen av landstrømmen og koble på et enkelt relé med 220V styrestrøm. Så bruker du det releet til å veksle en Nexa WBT-912. Disse brukes til å gjøre vanlige lysbrytere om til trådløse brytere og fungerer sånn at når kretsen sluttes, sender den et på-signal, og når kretsen åpnes igjen, sendes et av-signal.
Dermed kan den sette en variabel i hvilket system du enn bruker som viser om strømmen er på eller ikke, eller du kan sende en E-post eller noe sånt til deg selv når landstrømmen svikter. Så den løsningen er enkel og billig fordi den bare krever to komponenter og litt rask programmering, men det blir litt "Petter Smart"-løsning. Jeg bruker en sånn løsning på 12V-utgangen fra en JVC-prosjektør, så systemet vet det hvis kinoen er slått på med den bryteren som gjør det, men prosjektøren ikke reagerer. Da sender systemet nytt på-signal til prosjektøren.