Mastiff
@Fantino, Takk! Som jeg skrev over, er det en Pi jeg har i båten, ja. Og så lenge den ligger ved brygga, har den nett fra ruteren på hytta. Når den er ute fra brygga, har jeg på et eget nettverkspunkt i båten for å koble til mobilen for å styre musikk fra J.River Media Center og følge med på dybde og fart når jeg er på fremre styreposisjon. MQTT er det jeg kjører hele systemet i hytta og huset på. Det er den klart beste måten når man bruker egenprogrammerte systemer, for de fleste har en mulighet for å kommunisere over den veldig enkle protokollen. Jeg har en kombinasjon av Home Assistant, Node-RED, EventGhost og Girder, og det aller meste går på Python- og LUA-skripting, jeg bruker veldig lite av de ferdige greiene på Home Assistant, for få av dem passer for mitt bruk.
Den varianten du linket til på Hass-forumet virket som om det er noe jeg kanskje kan klare å følge, så lenge det er en god video. Jeg har ikke sett den ennå, men jeg må gå gjennom den. Må innrømme at jeg veldig stor grad foretrekker skrevne instrukser med bilder, og ikke videoer... Er dette den riktige enheten å bruke? Den kom opp da jeg søkte på Wemos D1 Mini. Og siden det er MQTT, kan jeg ta det direkte inn i Node-RED (som jeg foretrekker på alt som ikke trenger Z-Wave, hovedsaken for meg med Hass er at den har bedre støtte for Z-Wave og noen integrasjoner til, som forsterkere og andre ting som har nettilkobling) og behandle det derfra. Så hvis det er den på Kult & Billig, bestiller jeg noen stykker og det jeg ellers trenger av motstander og sånt.