Fantino
@Mastiff: Det var Wemosen du linket til på kultogbillig jeg tenkte på ja. Ville sjekket at de har på lager før bestilling siden jeg forstår du vil ha dette kjapt. Wemos D1 mini er vel en av de rimeligste esp8266-baserte mener jeg. Har også sett kommentarer på type USB driver som @Kjellg nevner men har brukt mange board med denne driver uten problemer så jeg har ignorert den biten. Denne saken har den andre typen USB driver så vidt jeg kan se.
Når jeg ser hva slags system du har og at du er oppegående både på Python og Lua så mener jeg den siden skal være enkel. Såkalte Nodemcu kort (Wemosen er i den kategorien) kan vel kodes direkte i Lua så vil tro det går an å finne direkte instructables på dette også.
Av hardware trenger du bare en strømforsyning, selve Wemosen og en passende resistor på analog input for å ‘dele’ ned spenning til Wemosens måleområde (Max 3.2V - egentlig 0-1V men den har en intern spenningsdeler som du bare endrer litt ved å henge på en større resistor på inngangen). Dette står godt beskrevet i denne linken. Forøvrig helt enig i at skreven instructable er å foretrekke vs video.
NB: Om du er ute etter en veldig nøyaktig spenningsmåling så er en bedre A/D converter å foretrekke men for dette formålet så oppfatter jeg ikke at andre desimal er viktig? I eksempelet jeg linket til blir måleområdet 0-16V. Siden ADC er 8 bits blir hvert ‘steg’ ca 0.016V som jeg antar er plenty nøyaktig nok.