Jump to content

Edit History

Mastiff

Mastiff

Sånn, da var det ferdig programmert. Så hver gang jeg veksler et relé (uansett om det gjøres fra "smarthyttesystemet", Node-RED på Pi-en i båten eller Hass på Pi-en i båten, gjør responsmeldingen fra ESP-en at flow 1 oppdaterer en variabel i Node-RED, og den samme variabelen lagres også til en fil på Pi-en. Når ESP-en startes om igjen, har jeg satt en custom birth message som utløser flow 2. Denne flowen leser fila hvis ikke variabelen fins i Node-RED og setter status for pinnene som veksler releene til det samme som den var før omstart.

 

Det eneste mulige problemet kan oppstå hvis både Pi-en og ESP-en tar omstart samtidig, for da vil jo Pi-en bruke lengre tid på å komme opp, og ESP-en blir kanskje ikke satt til riktig status når det skjer fordi MQTT-serveren starter raskere opp enn Node-RED, sånn at Node-RED går glipp av birth messagen. Men det regner jeg med er et veldig marginalt problem. Jeg vil nok fortsette med denne flowen uansett om jeg faktisk får et svar på Git Hub som hjelper meg med å lagre reléstatusen, som en ekstra sikkerhet.

 

Og så lurer jeg på noe: Har noen av dere noen gang kjørt to ESP-er på samme relé, for redundans? For jeg tenker at hvis jeg kjører to stykker som har hver sin strømforsyning og får strømmen fra hvert sitt batteri (det er ett batteri i hekken og ett batteri i baugen, med et skillerelé som skiller dem når spenningen går udner 12,8V og samler dem når den kommer opp i 13,3V), sånn at de aldri mister strømmen samtidig, vil det jo være ekstremt usannsynlig at begge tar en omstart eller dør samtidig. Så lenge ikke Lex Luthor utløser en EMP rett over båten, selvsagt... :giggle:

 

Hvis jeg så setter samme custom topics for å slå av og på releer og for response, vil de jo reagere samtidig og sende respons når releer veksles så lenge begge er oppe. Den som eventuelt tar omstart, vil jo da komme tilbake til riktig stilling når birth message utløser flow 2. Men vil det blir problemer med å koble pluss og minus fra to 12V-5V-strømforsyninger til relékortet? Hvis det faktisk blir et problem, så er jo et alternativ å kjøre to relékort også og bare gjøre koblingene paralelt. ESP-enes releer skal jo bare veksle mye kraftigere releer på 30 til 500 ampere som så styrer strømmen, så det blir ikke mye belastning, og det er ingen sjanse for at hovedstrømmen skal gå gjennom ESP-enes relékort

Mastiff

Mastiff

Sånn, da var det ferdig programmert. Så hver gang jeg veksler et relé, gjør responsmeldingen at flow 1 oppdaterer en variabel i Node-RED, og den samme variabelen lagres også til en fil på Pi-en. Når ESP-en startes om igjen, har jeg satt en custom birth message som utløser flow 2. Denne flowen leser fila hvis ikke variabelen fins i Node-RED og setter status for pinnene som veksler releene til det samme som den var før omstart. Det eneste mulige problemet kan oppstå hvis både Pi-en og ESP-en tar omstart samtidig, for da vil jo Pi-en bruke lengre tid på å komme opp, og ESP-en blir kanskje ikke satt til riktig status når det skjer fordi MQTT-serveren starter raskere opp enn Node-RED, sånn at Node-RED går glipp av birth messagen. Men det regner jeg med er et veldig marginalt problem. Jeg vil nok fortsette med denne flowen uansett om jeg faktisk får et svar på Git Hub som hjelper meg med å lagre reléstatusen, som en ekstra sikkerhet.

 

Og så lurer jeg på noe: Har noen av dere noen gang kjørt to ESP-er på samme relé, for redundans? For jeg tenker at hvis jeg kjører to stykker som har hver sin strømforsyning og får strømmen fra hvert sitt batteri (det er ett batteri i hekken og ett batteri i baugen, med et skillerelé som skiller dem når spenningen går udner 12,8V og samler dem når den kommer opp i 13,3V), sånn at de aldri mister strømmen samtidig, vil det jo være ekstremt usannsynlig at begge tar en omstart eller dør samtidig. Så lenge ikke Lex Luthor utløser en EMP rett over båten, selvsagt... :giggle:

 

Hvis jeg så setter samme custom topics for å slå av og på releer og for response, vil de jo reagere samtidig og sende respons når releer veksles så lenge begge er oppe. Den som eventuelt tar omstart, vil jo da komme tilbake til riktig stilling når birth message utløser flow 2. Men vil det blir problemer med å koble pluss og minus fra to 12V-5V-strømforsyninger til relékortet? Hvis det faktisk blir et problem, så er jo et alternativ å kjøre to relékort også og bare gjøre koblingene paralelt. ESP-enes releer skal jo bare veksle mye kraftigere releer på 30 til 500 ampere som så styrer strømmen, så det blir ikke mye belastning, og det er ingen sjanse for at hovedstrømmen skal gå gjennom ESP-enes relékort



×
×
  • Create New...