Mastiff
Nå skjønner jeg absolutt ingenting. Jeg har mekket sammen denne boksen med tre releer (2x200 ampere og 1x50), styrt av en ESP32 via to relékort. Jeg skulle til å gi loddingene krympestrømper og sånt, men oppdaget noe veldig merkelig. Vanvittig merkelig. Sånn ser boksen ut:
Det som skjer, er at nesten hver gang når jeg veksler et av 200-amperes releene til av, så booter ESP-en! Jeg har ikke koblet noe feil, deter 12V-releer, så de får strøm til selve releet fra 12V, strøm til styringen fra 5V på strømforsyningen, 12V- direkte fra strømforsyningen (jeg har prøvd å gi jord fra ESP-en, men det har ikke noe som helst å si) og så signal fra tre pinner på ESP-en.
Jeg har testet med å koble fra kabelskoen med vekslesignalet til releene (jeg veksler med 12V-, alt av releer i båten veksles på det for å ha færrest mulig kabler med 12V+ som ligger rundt og risikerer å få kontakt med noe aluminium), og da er det ikke noe problem. Men så snart jeg kobler til releet igjen, så booter ESP-en hver gang jeg veksler til av. 50-amperesreleet gir ikke den reaksjonen. Jeg lurte på om det kunne være fordi de spenningen forandrer seg mye idet de slo seg på, så jeg koblet til et batteri istedenfor den lille 12V-strømforsyningen jeg har til test, men det hadde absolutt ingenting å si.
Jeg har ikke testet det i båten, for jeg oppdaget det nettopp og den er lagt på en annen plass pga. nordost kuling, men jeg kan ikke tenke meg at det skulle være noe annet resultat der. Det virket søkt på meg, men jeg lurte også på om det kunne være at det å slå av de store releene sendte ut et så kraftig elektromagnetisk signal at det påvirker ESP-en. Men det var det heller ikke, for hvis jeg tar løs kabelskoen som går til jord på releet og dytter den inn og ut, så skjer det ingenting. Har noen den ringeste anelse om hva i helsike dette kan være for noe?
Jeg har også prøvd å koble jord til begge jordingene på relekortene (det pleier å holde med den ene), men det hadde heller ingen betydning. Og selv ikke en micro USB-strømfornsying gjorde noe fra eller til.