Fantino
Dreuf skrev for 1 time siden:Spørs om du får spenning tilbake fra spolen i rele. Kanskje en "slukkediode" er hva du trenger.
Jeg tenkte ‘fly-back’ diode på de store releene - det er kanskje det samme som ‘slukkediode’?Ideen er vel at strømpulsen som dannes i relespolen når strømmen brytes tar snarveien gjennom dioden. Koples med dioderingen mot siden av spolen som får pluss og andre enden på minus. Selv om det er optokoplere på relekortene så har vel 5/12V felles jord og da kan den pulsen fort forplante seg tilbake til ESP og trigge reset. Dersom relekortet settes slik at jord er adskilt og strømforsyningen er galvanisk skilt så burde dette ikke kunne skje, men fly-back diode er god praksis uansett for å ikke svi relekontaktene på relekortene. Ser at noen små releer jeg har liggende (beregnet for å sjaltes direkte med lav strøm fra microkontroller) har slik diode innebygget
@Sjøbliss: De relekortene er vel ‘aktiv lav’, dvs trigges når GPIO legges til jord. Da vil vel ikke metoden med sperrediode fønke?
Orker ikke å legge aksent på alle rele-ordene ? Og i mellomtida ser jeg at @Mastiff har løst problemet.
Sjøbliss skrev for 1 time siden:@Mastiff, her kommer det med tesje :D (bare tulla, bra du graver!!)
Nå releet veksler kan du få "overskudd"-strøm på en måte. Fra spolen på releet. Ikke lasten som går gjennom. Det blir som støy, men kanskje ESP oppfatter det som høy, selv om den skal være satt lav. Kan være den får "hetta" og booter. Det er i alle fall en teori. Dersom du kobler en sperrediode mellom GPIO og kontrollpinnen på releet.
Denne skal kobles slik at den enden med grå ring (til høyre på bildet over) skal være nærmest releet. Du kan tenke deg ringen som "her skal ingen strøm komme inn"-ringen. Slike dioder kalles ofte rettediode, ensretter, eller bare diode.
Om du skal være ekstra flink setter du en motstand mellom dioden og jord for å lede slike strømmer til jord. En 200-300ohm diode bør være ok. Kobles i tilfelle mellom høyresiden (ringsiden) av dioden og jord.
Prøvde meg på en rask "sketch".
Kommer det støy fra releet her stoppes det av dioden og ledes til jord. Uten resistor kan man tenke seg at med "mye støy" så kan dioden kverkes, men det er nok ikke sannsynlig at det er mye her. Dog, det kan være smart.