Fantino
@Sjøbliss: Om du putter GPIO pinnen på den siste tegningen på motsatt side av dioden i optokopleren og tar bort GND (optokopler fores med pluss fra VCC til kortet) så tror jeg du har laget en ganske eksakt tegning av hvordan de kortene er. Mener en kan se fly-back dioden på bildet i rød ring. Den beskytter trolig transistordelen av optokopler når den åpnes. GPIO trenger egentlig aldri levere strøm til kortet, den kan ‘flyte’ og så gi jord når relé skal trigges. Så jeg mener disse kortene skal være ‘trygge’ for følsom elektronikk. Og som @Mastiff sier så skal releene overhodet ikke ha noe problem med å styre de store releene.
@Mastiff: Kortene har som regel en jumper som vi har diskutert tidligere i tråden. Dersom denne settes slik at kontrollsiden av optokopler fores fra ESP og relesida fra annen 12V forsyning så er de helt adskilte. Men det forutsetter at det ikke er gjennomgående jord i strømforsyningen, og det er det som regel. Men noen av disse små switch mode duppeditt strømforsyningene er ‘galvanisk isolerte’. De typiske LM7305 ‘Low Drop’ og lignende forsyninger har alltid gjennomgående jord (og brenner av masse strøm i varme).
Med slike svære releer som skal sjaltes så er det nok lurt å ha på dioder over spolen på disse, evt også en liten motstand som @Sjøbliss var inne på. Det er standard når en driver releer med transistorer (spesielt MOSFET som hater slike negative pulser) men disse grove releene er vel typisk beregnet for ‘grov’ 12V input fra bil/båtsystem og kommer derfor ikke med sånt.
Det blir uansett teori dette da, men det er vel stort sett bare spenningsdropp på forsyning eller at RST pinne trekkes lav som trigger reset på ESP mener jeg?