Jump to content

Edit History

Mastiff

Mastiff

Enda et alternativ, kanskje det er vel så greit? Fire 16 mm2-kabler, to for hver pol. Den ene er koblet inn til vanlig, for å koble sammen batteriene til normalt bruk, mens den andre er på releet og den digre hovedbryteren (jeg kom på at den er en batterivekslerbryter bak, med kobling til to batterier) og blir bare tatt i bruk når det trengs starthjelp. Da kobler jeg med to andre releer samtidig den kabelen som alltid er koblet til, rundt 80-ampere automatsikringen jeg har fra batteriet framme til det bak, og rundt skillereleet som jeg har mellom dem. Til sammen blir jo det 32 mm2. Det er faktisk en billigere løsning enn 35 mm2-kabel, men ikke så mange kronene, så det er helst fordi det er en litt mer allsidig løsning. Og så er det mer innviklet, og det burde jo som nylig nevnt her passe bra i tråden! :lol:

 

Edit: Apropos det har jeg bestilt en fotoelektrisk bryter fra Ali, som skal kunne reagere på om motoren er foran den eller ikke. Dermed kan jeg ha dobbelt opp, hvis jeg får til det med powertiltsensoren. Jeg setter denne i siden på motorbrønnen, sånn at den viser om motoren er i "synsfeltet" eller ikke når motoren er godt nede i vannet.

Mastiff

Mastiff

Enda et alternativ, kanskje det er vel så greit? Fire 16 mm2-kabler, to for hver pol. Den ene er koblet inn til vanlig, for å koble sammen batteriene til normalt bruk, mens den andre er på releet og den digre hovedbryteren (jeg kom på at den er en batterivekslerbryter bak, med kobling til to batterier) og blir bare tatt i bruk når det trengs starthjelp. Da kobler jeg med to andre releer samtidig den kabelen som alltid er koblet til, rundt 80-ampere automatsikringen jeg har fra batteriet framme til det bak, og rundt skillereleet som jeg har mellom dem. Til sammen blir jo det 32 mm2. Det er faktisk en billigere løsning enn 35 mm2-kabel, men ikke så mange kronene, så det er helst fordi det er en litt mer allsidig løsning. Og så er det mer innviklet, og det burde jo som nylig nevnt her passe bra i tråden! :lol:

Mastiff

Mastiff

Enda et alternativ, kanskje det er vel så greit? Fire 16 mm2-kabler, to for hver pol. Den ene er koblet inn til vanlig, for å koble sammen batteriene til normalt bruk, mens den andre er på releet og den digre hovedbryteren (jeg kom på at den er en batterivekslerbryter bak, med kobling til to batterier) og blir bare tatt i bruk når det trengs starthjelp. Da kobler jeg med relé samtidig den andre kabelen utenfor 80-ampere automatsikringen jeg har fra batteriet framme til det bak, og utenom skillereleet som jeg har mellom dem. Til sammen blir jo det 32 mm2. Det er faktisk en billigere løsning enn 35 mm2-kabel, men ikke så mange kronene, så det er helst fordi det er en litt mer allsidig løsning. Og så er det mer innviklet, og det burde jo som nylig nevnt her passe bra i tråden! :lol:



×
×
  • Create New...