Jump to content

Edit History

Mastiff

Mastiff

@Fantino Da har jeg endelig kommet i gang med å integrere voltmeter i tillegg til releene i Arduino IDE. Men jeg klarer det selvsagt ikke, kompileringen svikter. Dette språket er smått gresk for meg... Her er det du skrev (fjernet det som ikke er aktuelt for mitt oppsett):

Fantino skrev On 1.3.2021 at 10.21:

Fjern alt serial-greier og bruk setningene i hovedloop, dvs alt mellom void () { og tilhørende }. For web server bør vel disse inn både i ‘handle on connect’ loopen og hovedloop. Ikke bruk delay i main loop, det staller bare webserver. Definer heller en timer og bruk millis() (antall millisekunder siden start) for å kjøre måling feks hvert sekund = 1000 ms:

I setup:

long timer = 0;

I main loop:

if ((timer + 1000) > millis()) {

putt lesing av variable inn her, de leses da hvert sekund

timer = millis();

}

Flytt definisjonen av alle variablene opp over setup (da blir de globale og kan brukes av handle on connect loop - altså de 5 setningene med ‘float ......’ som står i hovedloop).

Jeg har forenklet det litt, for det eneste jeg trenger, er Bus Voltage, så derfor har jeg bare 1 istedenfor 5 float. Men jeg får feil når jeg kompilerer, selv før jeg prøver å legge til noe i connect loop. Her er det som er i hovedloop:

Sitat

void loop() {
  server.handleClient();
  if(LED1status)
  {digitalWrite(LED1pin, LOW);}
  else
  {digitalWrite(LED1pin, HIGH);}

if(LED2status)
  {digitalWrite(LED2pin, LOW);}
  else
  {digitalWrite(LED2pin, HIGH);}

if ((timer + 20000) > millis()) {
  busvoltage = ina219.getBusVoltage_V();
  timer = millis();

}

Det er da hele hovedloopen, med de to bryterne til releene, som fungerer. Men når jeg kjører dette, får jeg:

'timer' was not declared in this scope

Jeg vet ikke hvor jeg skal plassere den variabelen for å erklære den. Jeg har prøvd med å legge den opp der jeg la inn float-setningen for bus voltage, men det fungerte heller ikke. Da ble det:

'timer' does not name a type

Kan du hjelpe meg litt videre?

Mastiff

Mastiff

@Fantino Da har jeg endelig kommet i gang med å integrere voltmeter i tillegg til releene i Arduino IDE. Men jeg klarer det selvsagt ikke, kompileringen svikter. Dette språket er smått gresk for meg... Her er det du skrev (fjernet det som ikke er aktuelt for mitt oppsett):

Fantino skrev On 1.3.2021 at 10.21:

Fjern alt serial-greier og bruk setningene i hovedloop, dvs alt mellom void () { og tilhørende }. For web server bør vel disse inn både i ‘handle on connect’ loopen og hovedloop. Ikke bruk delay i main loop, det staller bare webserver. Definer heller en timer og bruk millis() (antall millisekunder siden start) for å kjøre måling feks hvert sekund = 1000 ms:

I setup:

long timer = 0;

I main loop:

if ((timer + 1000) > millis()) {

putt lesing av variable inn her, de leses da hvert sekund

timer = millis();

}

Flytt definisjonen av alle variablene opp over setup (da blir de globale og kan brukes av handle on connect loop - altså de 5 setningene med ‘float ......’ som står i hovedloop).

Jeg har forenklet det litt, for det eneste jeg trenger, er Bus Voltage, så derfor har jeg bare 1 istedenfor 5 float. Men jeg får feil når jeg kompilerer, selv før jeg prøver å legge til noe i connect loop. Her er det som er i hovedloop:

Sitat

void loop() {
  server.handleClient();
  if(LED1status)
  {digitalWrite(LED1pin, LOW);}
  else
  {digitalWrite(LED1pin, HIGH);}

if(LED2status)
  {digitalWrite(LED2pin, LOW);}
  else
  {digitalWrite(LED2pin, HIGH);}

if ((timer + 20000) > millis()) {
  busvoltage = ina219.getBusVoltage_V();
  timer = millis();

}

Det er da hele hovedloopen, med de to bryterne til releene, som fungerer. Men når jeg kjører dette, får jeg:

'timer' was not declared in this scope

Jeg vet ikke hvor jeg skal kjøre den variabelen. Jeg har prøvd med å legge den opp der jeg la inn float-setningen for bus voltage, men det fungerte heller ikke. Da ble det:

'timer' does not name a type

Kan du hjelpe meg litt videre?

• Create New...