Mastiff
Lite action her for tiden, skulle tro folk hadde andre ting å gjøre enn å bruke ESP-er til noe i båten... Jeg har et lite problem som jeg skulle løst. Det handler om å tilte med releer. Jeg skal la en ESP32 kjøre tiltingen med et dobbeltrelé av den vanlige, blå typen. Men jeg MÅ unngå at begge sider åpnes samtidig, jeg har lest at det kan brenne motoren (en som hadde fått kortslutning på kabelen, så den prøvde å kjøre opp og ned samtidig). Men selv mener jeg programmeringsmessig, ikke faren for å få kortslutning i kabler og sånt. Er det sikkert nok bare å kjøre en logikk som gjør sånn når jeg skal tilte ned:
1. Slå av pinnen for tilting opp.
2. Vente et halvt sekund for å være sikker på at releet har reagert.
3. Slå på pinnen for tilting ned i antall sekunder som det tar fra topp til bunn (om det står litt for lenge, er det ikke noe problem, har jeg fått bekreftet på forumet tidligere).
4. Slå av pinnen for tilting ned.
Og omvendt når jeg skal tilte opp igjen? Eller er det kanskje noen pinner på en ESP32 som er gjensidig utelukkende, så strøm til den ene hindrer at det går strøm til den andre? Jeg prøvde å søke på "mutually exclusive", men fant ikke noe på det.