Mastiff
Jeg har kjøpt en motorheis, som er på vei til meg fra USA. Den kom uten det som kalles "wiring harness", og jeg mailet produsenten og lurte på om jeg bare kunne styre dem med vanlige releer. Svaret var:
SitatYou will need our 7014G wiring assembly for the unit to work properly.
Det tok omtrent fem minutter før svaret kom, og jeg aner en viss duft av bullshit her... For det går en kabel med bare to ledere til aktuatoren. Og når jeg ser på hjemmesiden til produsenten, står det dette under feilsøking:
SitatIf your jack plate only runs one way, but not the other, jump the power cord directly to 12V battery. Follow the black power cord coming out of the unit’s motor to the disconnect point. Disconnect the blue and green wires from the relay harness. Now the green and blue wires can be directly jumped to a 12V battery by touching the green wire to the positive post of the battery and the blue wire to the negative post of the battery at the same time. Reversing this connection will run the unit in the opposite direction.
"Black power cord" tror jeg bare sikter til ytre isolasjon rundt de to lederne, og så er det blå og grønn inni. Og når man snur polariteten, går den altså motsatt vei. Da må det vel være sånn at man kan bruke fire 40-amperes biltemareleer (sikringen er 40 ampere) koblet til en vippebryter eller to trykkbrytere, sånn at den ene veien åpner for + til grønt og - til blått, mens den andre åpner for - til grønt og + til blått? Det kan vel ikke være mer avansert enn som så?
Her er en auksjon med dette kabelsystem: https://www.ebay.co.uk/itm/373886183677?hash=item570d5a68fd:g:VMoAAOSwFaxhuZ8r
Den eneste dingsen jeg er litt usikker på hva er, er den grå greia her:
Kan det være en bimetallsikring, og kan det være at den faktisk må være der for ikke å herpe motorheisen hvis knappen holdes inne etter at den har nådd toppen/bunnen?