tobixen
7 hours ago, Fantino said:@tobixen: Hvorfor Zigbee?
Jeg leste en webside som sterkt anbefalte zigbee, som en standard med lite problemer og lavt energibruk, og lavt energibruk er vel viktig i båt. Jeg har rullet ut zigbee-enheter hjemme med stort hell, og er særlig fornøyd med enheter for å skru av/på AC-strøm, samt måle strøm/energibruk på disse - enkelte av dem rapporterer både Vrms, Arms, P og akkumulert energibruk. Jeg synes det er rart at det ikke finnes tilsvarende enheter for DC.
7 hours ago, Fantino said:Har ikke brukt det men har oppfattet det som en lavenergistandard rettet mot batteridrevne dingser?
Dét og. Zigbee-dingster som har tilgang på ekstern strøm fungerer som mesh-rutere, slik at rekkevidde på nettverket økes, og (forhåpentligvis) slik at batteribruk på batteridrevne dingster reduseres (ettersom de kan spare på signalstyrke ved å kommunisere med nærmeste mesh-ruter?)
Dersom det finnes enheter som gjør det jeg ønsker og er basert på wifi, så bør jeg vel vurdere dét, men jeg har pr tiden ikke noe permanent wifi-nett i båten. Det later til at det mest praktiske for meg på kort sikt er å benytte mobiltelefoner for oppkobling mot internett.
7 hours ago, Fantino said:I en båt har du gjerne wifi for lengst og enkelt tilgang til noen mA her og det uten å løpe rundt med små batterier?
Jeg tenderer til å tro at kabler er bedre enn lokale batterier og radiosignaler - men en av grunnene til at jeg har "tent" helt på Zigbee og HA er hvor utrolig lettvint det er å bare "klaske" opp sensorer og utstyr hvor man enn måtte ønske det, uten grundig planlegging eller opprigging av infrastruktur (og i tillegg får jeg oversikt over hvilke batterier som evt må byttes på en grei måte). Det er også bra at det er en etablert standard og mange fabrikanter å velge mellom - selv om enkelte av produktene er merket med "forutsetter bruk av Acme smart-HUB" elns.
Akkurat for formålet "måle og kontrollere strømflyt", så har man selvfølgelig tilgang på strøm, da trenger man ikke forholde seg til batterier - men hvis jeg kan greie meg med "bare" zigbee som kommunikasjonsstandard for denne typen utstyr i båten, så gjerne det.
7 hours ago, Fantino said:Lurer også på om du primært er ute etter kun ferdige dingser eller vil drive hjemmemekk? Jeg har surret mest i Arduino/ESP/Wifi lodde + kode enden men det er jo tung ekspertise på HA, RasPi og you name it i denne tråden da 😁
Både og. Jeg er av den typen som helst vil ha, om ikke annet så i allefall teoretisk full kontroll - unngå propretiære greier, unngå ting som avhenger av "skytjenester", men jeg er også typen som tenderer til å bestille masse utstyr og aldri "få ut fingeren" til å faktisk sette meg inn i ting og få tatt i bruk utstyret, så ting bør være "enklest mulig". Jeg er blitt helt frelst på Home Assistant og Zigbee, det er enkelt i bruk men gir meg allikevel full kontroll.
Jeg har aldri drevet med Arduino, men kjøpte nettopp et "starter kit" - som jeg håper ikke blir liggende å støve ned, men risikoen er vel høy for dét.