Mastiff
@Swingswong Det går vel ikke å styre et mekanisk relé direkte med den? Som jeg skriver, må det kunne stoppe tilting og heising hvis styringen kommer for nær hekken også når jeg gjør det med brytere. Men jeg har liggende en sånn giver som jeg egentlig kjøpte for å lage meg en heismåler. Jeg kan se på den, om det kanskje går an å bruke en ESP32 sånn at den har et "normally open" relé som er avhengig av motstanden. Hm... Her må det tenkes, ja.
@Fantino Forrigling funker nok ikke, for det er utallige kombinasjoner av tilt og heis, det er nettopp poenget med motorheisen. På grunt vann kan jeg heise til topp og tilte til akkurat på grensen av der det går over fra sakte tilt til rask tilt, og i kraftige bølger mot båten vil det å senke heisen helt ned og tilte langt opp visstnok være det helt riktige.
Men jeg lurer på om jeg fikk en fungerende idé da jeg slet med å få sove i går kveld (det følger med å være feit, femti og ferdig...): Jeg kan kanskje bruke en aluminiumsvinkel og parallellkoble fire sånne brytere, så hvis én av dem blir trykket ned, blir kretsen sluttet, og et relé hindrer tilt opp og heis ned:
Det jeg egentlig skulle hatt, er jo en trykkplate, men jeg vet ikke om det fins en sånn som er syrefast eller av aluminium/plast og har vanntett elektronikk. Kanskje jeg kan lage en kombinasjon, ved å bruke to aluminiumsplater som er hengslet i den ene enden og har et par sånne brytere som den over mellom seg?