Mastiff
Er det noen som bruker signalk-mqtt-home-asisstant plug-in for SignalK? Jeg får masse meldinger på MQTT, som det skal komme, men Home Assistant oppdager den ikke. Discovery er satt på, jeg bruker det jo for ESP-32-ene også. Her er en melding av typen som kommer, sett fra en lognode i Node-RED:
Sitatnavigation.speedOverGround : msg.payload : string[186]
"{"context":"vessels.urn:mrn:signalk:uuid:7afb9ed8-3045-4219-9c0e-90f4c98a8462","path":"navigation.speedOverGround","value":0,"timestamp":"2022-05-29T08:57:12.359Z","$source":"Garmin.GP"}"
Jeg vet ikke hva som skal til for at Hass skal oppdage dette. Spesielt det å kunne følge båten på et kartkort i Lovelace kunne vært kult, men det krever jo en location sensor. Jeg regner med at det ville gå hvis Hass oppdaget meldingene, men nei. Men kanskje jeg kan behandle koordinatene i Node-RED og kjøre dem videre til Hass i det riktige formatet for location sensor? Jeg har også prøvd med SignalK MQTT Bridge (signalk-mqtt-gw), og det ser ut til å være en nyere fork av den samme. Den går heller ikke inn.
Edit: En funksjonsnode som gjør om verdiene har iallfall gitt meg lesbare verdier å sende videre til Hass, men da må jeg jo lage sensorer for alt, istedenfor at det bare dukker opp automatisk.