Fantino
Mastiff skrev for 5 timer siden:Og et helt annet spørsmål, som angår det samme: Motorinterfacen gir trimvinkel med tenningen på, men den er død når den ikke er på. Jeg trenger en måte å måle trimvinkelen på når tenningen ikke står på (for å kunne kjøre ned motoren med automatiseringen), og da lurer jeg på om jeg kan gjøre som følger:
1. Koble et vekslerelé på kabelen fra motorinterfacen til trimsensoren i motoren (som altså er et potmeter som gir motstand fra 80 ohm i nederste stilling, der kartplotteren viser 0 % tilt, og til rundt 5 idet motoren begynner å gå fort oppover og mister kjølingen), sånn at med tenningen på er motorinterfacen koblet til sensoren, mens med tenningen av, er en annen kabel koblet til sensoren.
2. Føre den andre kabelen til en INA219 (som jeg har liggende noen av) så den måler spenningen ut fra sensoren, mens jeg sender 5V fra ESP-en som spenning til sensoren. Det er 1,7 volt mer enn interfacen sender (3,3V), men så vidt jeg har forstått, vil en analog trimklokke sende full spenning (opptil 14.7V ved full lading) til sensoren, så det kan da ikke skade den.
3. Måle volten som kommer tilbake fra INA219-en og så beregne ut fra det hvor motoren står.
Det burde fønke med et rele for å bruke sensorpotmeteret med tenningen av. Men pass litt på ift å sette spenning rett over den. Det er nok en indre motstand i trimklokka/interface som hindrer at det går for mye strøm. Setter du 5V over 5Ohm fra ESP går det 1A og da er fort strømforsyningen din toast. Og muligens også potmeteret i sensoren. Du trenger en passende motstand i serie med potmeteret for å begrense strømmen. Spenningen du setter på vil da variere med den variable motstanden i sensoren (og strømmen også forsåvidt).