Mastiff
@Sjøbliss Jeg skyr alt av ferdigløsninger som pesten! Alt er installert hver for seg, Node-RED, Hass, SignalK og så videre. Jeg fant ut at den måten som funket best for meg, var å kjøre SignalK-pluginen signalk-mqtt-gw, som sender alt SignalK er satt opp til å ta inn videre på MQTT-brokeren. Så kan jeg hente det inn både i Node-RED og i Hass, alt ettersom hva jeg trenger det til. Eller via Node-RED til Hass. Jeg har foreløpig kjørt posisjon, vanntemperatur og fart på den måten, der Node-RED gjør dem om til et format som Hass forstår. De er så blitt MQTT-sensorer i Hass. Det har jeg blant annet brukt til et kart, så her er sånn jeg har kjørt de siste ukene, altså i hummerfisket. Jeg holder meg rundt Skjernøya...
Jeg vil lage en Lovelace-skjerm for mobilen som funker som infoskjerm foran i båten, da kan jeg også få forbruk per nautiske mil i øyeblikket. Det beregnes i plotteren og er derfor ikke direkte tilgjengelig på webappen til SignalK, men det er jo bare å dele forbruket i liter i timen på antall knop (som jo er antall sjømil i timen) for å få det fram. Det gjør Node-RED enkelt med en combine-node fulgt av en funksjonsnode, og så kan det gå videre til Hass.