Mastiff
Jeg fant en løsning, tror jeg. Nettbrettene jeg har liggende, er sånn:
Det fine er at det har svarte kanter, det går ikke helt ut, som nye nettbrett. Jeg bestilte en sånn DryCase, den var til og med testet med dykking på 30 m, så hvis den da lekker, har jeg helt andre problemer enn nettbrettet... Så skal jeg lage en ramme av aluminium som stikker et stykke lenger ut enn posen, jeg bretter kanskje toppen av posen under så den ikke blir så bred. Åpningen lager jeg sånn at det er en centimeters margin rundt skjermen hele veien. Jeg legger så posen flatt inn mot rammen, bruker noen skruer med gummislange på (isolasjon fra en type kabler jeg bruker passer veldig greit utenpå 5 mm skruer) som holder den på plass til alle kanter og et gummibelte over baksiden som hindrer at den faller ned.
Denne rammen kan da festes på dashbordet med fire skruer, én i hvert hjørne, med vingmuttere og sprengskiver. Da tar det omtrent ett minutt å fjerne hele greia når det er nødvendig. Skruene som går nedover, feller jeg selvsagt ned så det ser pent ut, og rammen blir nok av 5 eller 6 mm aluminium, så den er stiv og fin og ikke reagerer på hopping i tungsjø.
Programvaren blir mye enklere, jeg bruker Home Assistant med Google Chrome. I tillegg legger jeg inn snarveier til SignalK. Jeg kan bruke Wallpanel til å slå av og på skjermen med MQTT (å slå av greia helt blir bare dumt, den bruker minimalt med strøm når den ikke har skjermen på). Og så kan Wallpanel også kan starte apper, så jeg kan bruke en av appene jeg bruker til å styre musikken i båten med J.River Media Center. Etter hvert skal den kunne styre selve anlegget også, men først må jeg få fikset til en IR-sender for Pi og ESP32, som jeg har hatt liggende IR-diodene til i et par år nå. Eventuelt fikse noe USB-greier. Det er kanskje enklere.
Det blir et morsomt prosjekt å fikle med på kjøkkenbenken mens fruen klager på at jeg roter og bruker stadig mer av benken! Jeg må vel snart spyle ren den sammenleggbare arbeidsbenken fra Keter og ta den inn, er jeg redd...
Edit: Jeg fester nok en ESP32 på baksiden også, så jeg kan ha noen piezoelektriske knapper for å veksle raskt til bryterpanel og andre funksjoner. Jeg har masse sånne liggende etter tidligere planlagte prosjekter det ikke ble noe av...