Jump to content

Edit History

Mastiff

Mastiff

Båten har jeg ikke moden i, for den ligger stort sett alltid utenfor hytta når den ikke er i bruk, og da styrer jeg den fra båtens trådløse nett. Jeg har planlagt min egen variant av Hass cloud i bilen. Jeg skal kjøre en SoftEther tunnel fra Pi-en til den ene av serverne mine (det blir sannsynligvis den på hytta). Dermed gir jeg den sin egen, faste IP-adresse på det nettverket, og jeg kan alltid nå den der med NAT utenfra på mobilen. Jeg bruker forskjellige, ubrukte porter med høye nummer til hver av Hass-installasjonene i huset og i hytta, som blir NATet til serveren fra nettet via pfSense-boksen og så videre derfra og til enheten med RRAS (Routing and Remote Access Server). Jeg satser på at det ikke vil gå med mye data til å holde oppe tunnelen, og jeg kan da også koble den til MQTT-serveren på det interne nettet mitt for å overføre blant annet GPS-posisjonen fra en USB-GPS på GPSD-integrasjonen til Node-RED, siden Mercedes' egen integrasjon/app bare viser bevegelser hvert tredje minutt. Hvordan i helsike skal jeg se om fruen har vært på Biltema eller Jula først da?! :headbang:

Mastiff

Mastiff

Båten har jeg ikke moden i, for den ligger stort sett alltid utenfor hytta når den ikke er i bruk, og da styrer jeg den fra båtens trådløse nett. Jeg har planlagt min egen variant av Hass cloud i bilen. Jeg skal kjøre en SoftEther tunnel fra Pi-en til den ene av serverne mine (det blir sannsynligvis den på hytta). Dermed gir jeg den sin egen, faste IP-adresse på det nettverket, og jeg kan alltid nå den der med NAT utenfra på mobilen (jeg bruker forskjellige, ubrukte porter med høye nummer til hver av Hass-installasjonene i huset og i hytta, som blir NATet til serveren fra nettet via pfSense-boksen og så videre derfra og til enheten med RRAS (Routing and Remote Access Server). Jeg satser på at det ikke vil gå med mye data til å holde oppe tunnelen, og jeg kan da også koble den til MQTT-serveren på det interne nettet mitt for å overføre blant annet GPS-posisjonen fra en USB-GPS på GPSD-integrasjonen til Node-RED, siden Mercedes' egen integrasjon/app bare viser bevegelser hvert tredje minutt. Hvordan i helsike skal jeg se om fruen har vært på Biltema eller Jula først da?! :headbang:

• Create New...