Grand Banks jr Startet 9.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 9.Juni.2018 (redigert) Jeg bytter ut alt av septikutstyr utenom toalettet. De gamle slangene (orange) var montert med en type silikon mellom slange og nipler. Bør jeg også bruke dette? Bytter ut til de grå de selger på Maritim, og monterer doble slangeklemmer hele veien (en hver vei). Utløpet (skrog gjennomføringen) : Der gikk slangen på uten press. Det er riktig nippel, men gled rett på uten særlig press. Skal jeg bare stramme slangeklemmene godt og satse på at det er tett, eller bør jeg ha silikon/ marinetetting godkjent for bruk under vannlinjen der? (Har ikke rengjort irr ennå. Er ikke irr på nippel. ) Redigert 9.Juni.2018 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hakkannen Svart 9.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2018 Slangen skal i utgangspunktet bli tett tørr rett på slangestussen med to klemmer, men hvis det er vanskelig å komme til for skikkelig stramming av klemmene kan jeg ikke tro det skader med noe hjelp. Ble anbefalt VVS-tetning fra Biltema på et par av slangene der jeg ikke følte jeg kom til skikkelig. Fungerer så langt godt, helt tett på andre eller tredje året. Har selvfølgelig slangeklemmer på, men var vanskelig å få strammet så mye som jeg ønsket. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 9.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2018 (redigert) Takk @Hakkannen. Jeg kommer godt til. Skrur slangeklemmene med liten skralle og 7 mm pipe. Da prøver jeg uten noe tetningsmiddel. Redigert 9.Juni.2018 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hakkannen Svart 9.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2018 Er nok like greit det, så slipper du søl som må fjernes ved neste slangebytte. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 9.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2018 Hakkanen, hvordan er erfaringen din med PEM rørene i seilbåten? Jeg brukte PEM fordi jeg så at Jets brukte det og med avstandene ombord ville jo diffusjonstette slanger koste en formue. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Hakkannen Svart 9.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2018 @SveinHaDe er jeg veldig fornøyd med De lukter ikke enda (etter 7 års tilnærmet daglig bruk) og har ikke hatt problemer med at septik har satt seg i rørene. Skal samtidig sies at jeg bruker godt med vann når jeg spyler ned, tenker det ikke har noe for seg at driten ligger lagret i rørene Skulle jeg skifte båt en gang blir det fort til at jeg kopierer idéen din med PEM-rør. Tør nesten ikke tenke på hvordan det hadde luktet med 10 meter ti år gammel septikslange Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 9.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2018 Intressant, kan man bruke vanlige Biltema rør til båttoalettet tro? http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Avlopsror-og-rordeler/Avlopsboy-2000023051/ Ser de kommer i 50mm som ikke er langt unna det jeg har i dag. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
SveinHa Svart 9.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2018 Det har lite for seg med de store rørene om en har kverntoalett. Der kan jo også bli trykk i rørene og da må de festes godt for ikke å smette fra hverandre i skjøtene. Ellers vanskelig å si stort uten å vite mer om installasjonen din. De rørene jeg nevnte er slike som dette: https://badeeksperten.no/shop/20-mm-pe-100-trykkror-pn-10-kveil-a-50-meter-1181p.html Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Barbaria Svart 9.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2018 Jeg har ikke kvern men std. pumpe. Det store trykket oppstår som regel når slangen blir tett er min erfaring. Utfordringen er å finne en bra måte å holde tett i overgangen til gjennomføringen ut. Med den prisen kan jeg kjøpe noen deler å sjekke hvor godt de holder sammen evt hjelpe til med sika. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.