Jump to content

Montere nye septikslanger - bruke silikon eller liknende?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Jeg bytter ut alt av septikutstyr utenom toalettet. De gamle slangene (orange) var montert med en type silikon mellom slange og nipler. Bør jeg også bruke dette?

Bytter ut til de grå de selger på Maritim, og monterer doble slangeklemmer hele veien (en hver vei). 

Utløpet (skrog gjennomføringen) : Der gikk slangen på uten press. Det er riktig nippel, men gled rett på uten særlig press.

Skal jeg bare stramme slangeklemmene godt og satse på at det er tett, eller bør jeg ha silikon/ marinetetting godkjent for bruk under vannlinjen der?

(Har ikke rengjort irr ennå. Er ikke irr på nippel. )

15285373413582150677799383901962.jpg

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Slangen skal i utgangspunktet bli tett tørr rett på slangestussen med to klemmer, men hvis det er vanskelig å komme til for skikkelig stramming av klemmene kan jeg ikke tro det skader med noe hjelp. Ble anbefalt  VVS-tetning fra Biltema på et par av slangene der jeg ikke følte jeg kom til skikkelig. Fungerer så langt godt, helt tett på andre eller tredje året. Har selvfølgelig slangeklemmer på, men var vanskelig å få strammet så mye som jeg ønsket.

Hakkanen, hvordan er erfaringen din med PEM rørene i seilbåten? Jeg brukte PEM fordi jeg så at Jets brukte det og med avstandene ombord ville jo diffusjonstette slanger koste en formue. 

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

@SveinHaDe er jeg veldig fornøyd med:thumbsup: De lukter ikke enda (etter 7 års tilnærmet daglig bruk) og har ikke hatt problemer med at septik har satt seg i rørene. Skal samtidig sies at jeg bruker godt med vann når jeg spyler ned, tenker det ikke har noe for seg at driten ligger lagret i rørene:lol: Skulle jeg skifte båt en gang blir det fort til at jeg kopierer idéen din med PEM-rør. Tør nesten ikke tenke på hvordan det hadde luktet med 10 meter ti år gammel septikslange :giggle:

Det har lite for seg med de store rørene om en har kverntoalett. Der kan jo også bli trykk i rørene og da må de festes godt for ikke å smette fra hverandre i skjøtene. Ellers vanskelig å si stort uten å vite mer om installasjonen din. 

De rørene jeg nevnte er slike som dette: https://badeeksperten.no/shop/20-mm-pe-100-trykkror-pn-10-kveil-a-50-meter-1181p.html

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...