Jump to content

Janmor 530 med 60 hk mercury - erfaringer?

tmoltsendk

Recommended Posts

Jeg er langt fra noen ekspert på dette. Derfor tar jeg alltid masse bilder av alt (spesielt detaljer) når jeg er og titter på sånt. Mht båten ville jeg sett etter stressmerker i gelcoaten ved akterspeil og ellers ved monteringssteder for rekker osv. Spør og grav om evt. feil eller mangler eller utbedringer som er gjort? Er jo rimelig ny båt, så den skulle holde bra standard fortsatt tenker jeg.

Motoren tror jeg er en like stor gambel uansett. Jeg har aldri hørt om båten før, men har i de sienere år sett mange "nameless" båter solgt med Mercury-motorer. Noen ganger er disse båtene litt "basic", og motor fra 2005 er kanskje litt i typisk "kan gå i filler når som helst"-alder. Du må selvsagt prøvekjøre båten og da er det vel å høre på og kjenne etter hvordan motoren går / starter, trimmer, tilter osv. Sjekk kjølestrålen? Se etter rust i styre- og gassordningen? spør om service og smøring? Hvem har konservert og hvordan er det gjort pr sesong? Når ble motoren gått over av verksted sist? Når ble plugger, impeller, girolje og fett byttet sist?

Håper noen med mer spesifikk erfaring kan hjelpe deg mer. Fin båt ser det ut til :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

interessant konsept,  "walkaround" med senterkabin på bare 17 fot...?    Men må si jeg gjerne er litt skeptisk når det skal veldig mye inn på lite plass.   Resultatet / kompromisset trenger ikke alltid bli vellykket.   Så ville prøvd å bevege meg ombord og legge merke til om det føles romslig nok der det trengs , og til de bruken man ser for seg. 

Mistenker at båten ikke er av de letteste i den lengden.   Ville sjekket at den planer uten for mye anstrengelser , samt at det går an å trekke av på gassen uten at den begynner å gå for tungt i vannet  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...