Jump to content

Yamaha 30DMO "hakker" ved gasspådrag

Sand-Strand

Recommended Posts

Er blank på motorer, men skrur gjerne litt om nødvendig.  Har en Yamaha 30DMO fra ca 91.  Denne starter og går greit en stund.  

Har jeg kjørt med litt fart og så kjørt med lav fart en stund, så "hakker" den liksom når jeg gir gasspådrag igjen.  Om jeg kjører lenge på lav fart eller stopper motoren og venter en stund, så kommer den seg igjen.  Men etter en stund så skjer det samme igjen.  Om jeg har fart på båten så går det bra.  Det kun når jeg har hatt lav fart en stund, og i noen tilfeller stoppet motoren og så startet igjen etter en kort stund.  Noen som kan si meg hva årsaken kan være?

Har tatt opptak av hvordan det låter.

er det olje eller temperaturalarm så kutter den vel tenning på turtall over ca 2000.    

Kan også være en dårlig coil 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Får ta meg en tur ned i morgen og sjekke opp litt.

Når det gjelder hvilket år motoren er fra, så er jeg usikker på det.  Har forsøkt å finne ut av det, og det jeg tror er at den er fra 1991.  

Grunnen til det er C nederst til høyre (se bilde).  Stemmer det?

YamahaMotor.jpg

Kanskje litt vanskelig å se, men det står en C preget inn over "France"x2 nede til høyre.

Redigert av Sand-Strand (see edit history)
  • 5 år senere...
Sand-Strand skrev On 10.6.2018 at 14.40:

Er blank på motorer, men skrur gjerne litt om nødvendig.  Har en Yamaha 30DMO fra ca 91.  Denne starter og går greit en stund.  

Har jeg kjørt med litt fart og så kjørt med lav fart en stund, så "hakker" den liksom når jeg gir gasspådrag igjen.  Om jeg kjører lenge på lav fart eller stopper motoren og venter en stund, så kommer den seg igjen.  Men etter en stund så skjer det samme igjen.  Om jeg har fart på båten så går det bra.  Det kun når jeg har hatt lav fart en stund, og i noen tilfeller stoppet motoren og så startet igjen etter en kort stund.  Noen som kan si meg hva årsaken kan være?

Har tatt opptak av hvordan det låter.

Fant du noen gang ut hva problemet med motoren var?

har en 40hk yamaha 2 takter med samme problem.

Hei og velkommen til Forumet :flag_bp:

Listen er veldig lang over mulige feil som kan gi disse symptomene.

Kan du forklare litt om når det oppsto, hva du har sjekket, hvordan du har brukt motoren ++  så skal vi prøve å hjelpe til.

Saker som denne kan løses som en gjettekonkuranse eller systematisk, fra en ende... uansett så er det raskeste at du gir mest mulig fakta, og husk vi kan ikke se det du ser :-)

Når drenerte du forgasseren sist?

Hvor gammel er bensinen?

Når rensket du tanken sist?

Har du forsøkt å pumpe på blæra når den begynner å hakke?

Har du prøvd å justere på forgassere?

(hva du enn gjør så ikke juster på måfå, en motor som plutselig ikke går pent har IKKE problem med justering)

Jo bedre du følger opp tråden, jo bedre hjelp får du... stort sett :-)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...