Jump to content

Utladet blybatteri, kjøpe nytt eller lade?

trainman

Recommended Posts

Mitt Sønnak SN850 startbatteri har fått en knekk. Skulle starte i går, men spenning på batteriet var bare 9,2V og da fikk jeg ikke startet påhengeren. Batteriet er 4 år gammelt, båten har vært i opplag hos forhandler hvert år, så batteriet skal ha vært vedlikeholdsladet. Er det noen vits å forsøke å lade det opp, eller bør jeg like gjerne kjøpe nytt. Er forøvrig usikker på hva som har tappet det ned, muligens hard bruk av ankervinsj med påfølgende kort kjøretur forrige helg. 

Målte du spenningen rett på batteripolene?

Jeg ville forsøkt å lade batteriet for å se hvordan det gikk. Men følg med om det begynner å gasse feks pga en defekt celle. Om batteriet tar lading kan det hende at det kan gjøre nytte for seg enda en stund. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Om det er meg du spør så vet jeg ikke, har ingen erfaring med AGM. Men batteriet trådstarter refererer til er vel et vanlig bly/syrebatteri?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Lukket og lukket fru Blom. De er bare vanskeligere å åpne fordi de etter sigende skal være vedlikeholdsfrie. Eller mer presist umulig å vedlikeholde. 

Jeg åpner mine «lukkede» bly/syrebatterier for å holde oppsyn med syrenivået. Og etter det jeg kan erindre har du også gjort tilsvarende på dine batterier Lars H. 

Ikke lukket, men «vedlikeholdsfri». Har selv SR serien, de er helt like bortsett fra at det er dual purpose. I alle fall for det batteriet så sier selv produktsjefen i sønnak at de skal etterfylles. Han sa at den smale platen oppå batteriet åpnes med en skrutrekker og batteriet etterfylles. Samme teknologi så skjønn det den som kan. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Hulda skrev 7 minutter siden:

Gi deg nå. Da skal det i såfall koke noe helt hinsides. Tøv.

Du kan faktisk høre gassingen i batterier. Skru av motoren og legg øret inntil batteriene, så hører du det dersom de "gass" lades. Det er ikke akkurat øredøvende, men jeg har hørt både åpne bly/syre og AGM batterier lager lyden av gassbobler som sprekker.  

Lyden av "gassing" er rekombinasjonssystemet som fungerer som det skal ved lading og om en bruker en mer konvensjonell lader, især.

Også ved topplading med elektronisk kontrollert lader, boosting.

"Gassing" er noe helt annet. De fleste blybatterier av i dag er av rekombinasjonstypen dvs at det kun foregår en intern prosess ifm lading.

Blir det overtrykk inne i batteriet er det overtrykksventiler i hver celle som slipper ut (normal ørlite og sakte) gasstrykk.

Dette kan feks kjennetegnes ved at det dannes små syrespor der overtrykket siver ut.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Guest Avmønstret#

Du kan forsøke å lade opp under oppsyn, men såkalte "smarte" ladere vil kunne oppfatte batteriet som defekt (forsåvidt med rette..) og nekte å lade. Da må du sjekke om laderen har et eget "gjenopprettingsprogram", hvis ikke må du få lånt/tak i en god gammeldags "dum" lader som bare pøser på. 

Jeg fikk gjenoppliva et vanlig bly-syre batteri ved å først kjøre på med en dum lader, så skifte til en smartlader etter en stund når spenninga var blitt høy nok. Batteriet holdt i et par år ekstra men var selvsagt svekket en del. 

Batteriers karakterestikker kan være noe ulike ifm utlading/dyputlading/flatt men er det noe spenning igjen(7-9v) og vil det normalt kunne fåes i gang med en "smart" lader.

En bekjent har en løsning med 3 helt nye anerkjente batterier - husker ikke hvilke men da han mottok båten fra opplag i fjor var de helt flate 0v. Jeg fikk igang den laderen som var montert originalt og jaggu startet de ladingen umiddelbart og tok seg raskt opp og virket deretter som om de var fit for fight hele sesongen.

Hvorvidt det fungerer å "hente opp" helt eller delvis utladete batterier kommer i stor grad an på batteriets historikk.

Et tegn på at det er på tur ned kan være betydelig egenutlading (batteriet i "hvile" uten noen belastning. Det kan normalt brukes om det driver det det er tiltenkt men om batteritiden forringes merkbart over tid er det på vei inn i døden og bør byttes om det tjener en kritisk funksjon.

Normalt regner man at om batteriets kapasitet er sunket til 80% bør det byttes.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...