trainman Startet 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 10.Juni.2018 Mitt Sønnak SN850 startbatteri har fått en knekk. Skulle starte i går, men spenning på batteriet var bare 9,2V og da fikk jeg ikke startet påhengeren. Batteriet er 4 år gammelt, båten har vært i opplag hos forhandler hvert år, så batteriet skal ha vært vedlikeholdsladet. Er det noen vits å forsøke å lade det opp, eller bør jeg like gjerne kjøpe nytt. Er forøvrig usikker på hva som har tappet det ned, muligens hard bruk av ankervinsj med påfølgende kort kjøretur forrige helg. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 Målte du spenningen rett på batteripolene? Jeg ville forsøkt å lade batteriet for å se hvordan det gikk. Men følg med om det begynner å gasse feks pga en defekt celle. Om batteriet tar lading kan det hende at det kan gjøre nytte for seg enda en stund. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Lars H. Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 Hvordan ser du gassing på et lukket AGM batter? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Brigg Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 Om det er meg du spør så vet jeg ikke, har ingen erfaring med AGM. Men batteriet trådstarter refererer til er vel et vanlig bly/syrebatteri? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Lensepumpe Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 På lukkede AGM-batterier kan man høre gassingen, og det kan man også på åpne blybatterier. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 Jeg blingset litt da jeg sjekket (er neppe AGM), men etter bildet hos Sønnak, ser det i hvert fall ut til å være lukket Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Brigg Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 Lukket og lukket fru Blom. De er bare vanskeligere å åpne fordi de etter sigende skal være vedlikeholdsfrie. Eller mer presist umulig å vedlikeholde. Jeg åpner mine «lukkede» bly/syrebatterier for å holde oppsyn med syrenivået. Og etter det jeg kan erindre har du også gjort tilsvarende på dine batterier Lars H. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
trainman Svart 11.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 Er lukket blybatteri. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 (redigert) Ikke lukket, men «vedlikeholdsfri». Har selv SR serien, de er helt like bortsett fra at det er dual purpose. I alle fall for det batteriet så sier selv produktsjefen i sønnak at de skal etterfylles. Han sa at den smale platen oppå batteriet åpnes med en skrutrekker og batteriet etterfylles. Samme teknologi så skjønn det den som kan. Redigert 11.Juni.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 Lensepumpe skrev for 8 timer siden: På lukkede AGM-batterier kan man høre gassingen, og det kan man også på åpne blybatterier. Gi deg nå. Da skal det i såfall koke noe helt hinsides. Tøv. Sitér dette innlegget Link to post
Miranda2 Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 Hulda skrev 7 minutter siden: Gi deg nå. Da skal det i såfall koke noe helt hinsides. Tøv. Du kan faktisk høre gassingen i batterier. Skru av motoren og legg øret inntil batteriene, så hører du det dersom de "gass" lades. Det er ikke akkurat øredøvende, men jeg har hørt både åpne bly/syre og AGM batterier lager lyden av gassbobler som sprekker. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 Husk...hørsel er ganske individuelt.... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 Akkurat. Derfor bør ikke denslags sprøyt serveres som en generell anbefaling for å bedømme et batteris status. Det blir for farlig. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 Lyden av "gassing" er rekombinasjonssystemet som fungerer som det skal ved lading og om en bruker en mer konvensjonell lader, især. Også ved topplading med elektronisk kontrollert lader, boosting. "Gassing" er noe helt annet. De fleste blybatterier av i dag er av rekombinasjonstypen dvs at det kun foregår en intern prosess ifm lading. Blir det overtrykk inne i batteriet er det overtrykksventiler i hver celle som slipper ut (normal ørlite og sakte) gasstrykk. Dette kan feks kjennetegnes ved at det dannes små syrespor der overtrykket siver ut. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 Du kan forsøke å lade opp under oppsyn, men såkalte "smarte" ladere vil kunne oppfatte batteriet som defekt (forsåvidt med rette..) og nekte å lade. Da må du sjekke om laderen har et eget "gjenopprettingsprogram", hvis ikke må du få lånt/tak i en god gammeldags "dum" lader som bare pøser på. Jeg fikk gjenoppliva et vanlig bly-syre batteri ved å først kjøre på med en dum lader, så skifte til en smartlader etter en stund når spenninga var blitt høy nok. Batteriet holdt i et par år ekstra men var selvsagt svekket en del. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 (redigert) Batteriers karakterestikker kan være noe ulike ifm utlading/dyputlading/flatt men er det noe spenning igjen(7-9v) og vil det normalt kunne fåes i gang med en "smart" lader. En bekjent har en løsning med 3 helt nye anerkjente batterier - husker ikke hvilke men da han mottok båten fra opplag i fjor var de helt flate 0v. Jeg fikk igang den laderen som var montert originalt og jaggu startet de ladingen umiddelbart og tok seg raskt opp og virket deretter som om de var fit for fight hele sesongen. Hvorvidt det fungerer å "hente opp" helt eller delvis utladete batterier kommer i stor grad an på batteriets historikk. Et tegn på at det er på tur ned kan være betydelig egenutlading (batteriet i "hvile" uten noen belastning. Det kan normalt brukes om det driver det det er tiltenkt men om batteritiden forringes merkbart over tid er det på vei inn i døden og bør byttes om det tjener en kritisk funksjon. Normalt regner man at om batteriets kapasitet er sunket til 80% bør det byttes. Redigert 11.Juni.2018 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
trainman Svart 11.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 Takk for gode innspill. Har en smart lader gående nå, får se hvordan det går. Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 Er vel litt som fastrente vs flytende. Har du råd og ønsker å være relativt sikker på å få startet bytter du. Kan du leve godt med å være litt i tvil er det jo bare å lade opp igjen å se det an:-) Sitér dette innlegget Link to post
trainman Svart 11.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 Største insentivet til å kjøpe nytt, er at det er 143 trappetrinn og 75 høydemeter fra brygga og opp til nærmeste kontakt. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Miranda2 Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 Ida Marie III skrev for 5 timer siden: Husk...hørsel er ganske individuelt.... Åja, hørsel svekkes stort sett med alderen, men lyd er mulig å kvantifisere, digitalisere og analysere. Sitér dette innlegget Link to post
Miranda2 Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 Hulda skrev for 5 timer siden: Akkurat. Derfor bør ikke denslags sprøyt serveres som en generell anbefaling for å bedømme et batteris status. Det blir for farlig. Det er vel ingen innlegg i denne tråden som har gitt en slik generell anbefaling? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 Hvis du leser gjennom tråden, så skjønner du det sikkert. Ikke noe jeg gidder å krangle om. Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 Da er jo 1000 kroner for et nytt batteri god investering hvis ikke trappene gir god trim da:-) Fra spøk til alvor. Min erfaring med litt eldre vanlige blybatterier som har vært så langt nede er at kapasiteten er blitt betydelig dårligere men kan fortsatt holde en stund. Sitér dette innlegget Link to post
trainman Svart 12.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2018 Må bli nytt batteri. Det gamle vil ikke ta lading. Noen som har erfaring med Maritims 110Ah marinebatteri? Ser til forveksling ut som mitt gamle Sønnak SN850? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 12.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2018 Maritim handler der det passer og gir tingen sitt eget navn. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.