
Hulda
Det er store variasjoner ute og går. Motoren til Hulda har nær 80 grader på kjølevannet etter noen minutter på tomgang. Oljetemperaturen er ikke oppe i 80 grader før etter minst en halvtime, uansett sommer, vinter, last eller ikke. Det er sjelden motoren min ligger å promper på tomgang mer enn noen få minutter. Starter, tar fortøyninger, drar.
Sjekket spec'en nå. For motortemp står det at 'Top tank temp not to exceed 99 deg. C'. Altså det varmeste stedet på kjølingen, som er utenfor selve motoren. Hos meg slipper termostaten ikke inn kald kjølevæske i motorblokken, før termostattemperaturen er nådd. Inne i denne motorblokkloopen ligger varmtvannsberederen. Oljetemperaturen skal ligge mellom 82- og 120 grader. Her er vi innenfor på begge, litt på den kjølige siden. Husker ikke varmestemplingen på termostaten. Skriver denne tirade for å eksemplifisere at alle de muligheter man kan tenke seg med sikkerhet eksisterer. Og at motorfabrikantene med sikkerhet også spesifiserer ut fra varierende kriterier.