Kjellg Startet 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 11.Juni.2018 Vi har igjen hatt trikkere på jakt etter jordfeil i hamna vår. Greit nok det, men som dere ser på bildene så har de bare dradd ut alle kontakter og slengt dem ned på brygga. Min og en til lå i sjøen, men for min del så har jeg helstøpt kontakt IP67, men det er straks verre for han andre. Han har ip65. Slikt har det ligget en uke nå. Noen har selv plugget inn igjen, mens andre fortsatt ligger der. Imens så har det striregnet hele uka her i Tromsø. Kjente jeg ble litt sint i dag og sendte flere mail til dem. Unnskyldning for dette var at de manglet oversikt over båtplass / strømpunkt. Hva mener dere om slikt, er det greit? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 .. da kunne han vel i det minste sikret kablene på etellerannet vis, så ikke støpslene ble liggende i saltvann Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Martine29f Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 Makan til opptreden da gitt....sekert noen lærlinga. Vi får nå håpe det da, i alle fall ingen fagarbeidere som kan la seg være bekjent med dette. Kommunal kai? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 11.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 (redigert) Det er nok faglærte som har gjort dette og det verste er at dette er ikke første gang heller. Som jeg sa til både elektrikere og marinaen (er et AS) var at isteden for å forhindre jordfeil så lager de jordfeil i tillegg til å ødelegge kablene til båteierne. Men han som er daglig leder for elektrikerne han er allerede sur på meg for en tidligere disputt vi hadde, så han gikk bare. Hehe :) Jeg vet han tenker «komme her og lære meg å gjøre jobben». Jeg har «bare» 1,5mm2 kabel og det mente han var feil. Jeg måtte ha minst 2,5mm2. For ordens skyld så har jeg en Ratio kabel med støpte plugger. Prøvde å fortelle han at jeg hadde bare lader på som trekker strøm, men nei - feil kabel :) selv om jeg har 10A sikring og kabel er godkjent for 15A, så var det feil kabel :) Han mente at den kabelen han selger til gullpris, Roflex med IP65 plugger var mye bedre :) Redigert 11.Juni.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 (redigert) Ikke for at jeg skal forsvare Elektrikkeren som kaster kablene på sjøen, men han må naturligvis koble fra alle båtene for å ha muligheter på å finne jordfeil i anlegget, det er ingen andre måter å gjøre dette på. Du kan jo se hvordan det ser ut etter en elektrikker har montert noe i et hus, det ligger strødd ledningsbiter og andre komponenter over alt, men slik er det når prisene presses, de bruker ikke kostbar tid på å rydde opp, i så fall så må DU/VI betale den kostnaden og det er vi ikke villig til. For å være helt ærlig, se bort fra kabel i sjøen så så ikke dette ille ut, det er noe dere/ vi må regne med. Jeg driver selv Gjestehavn og har ofte besøk av Elektrikker, jeg er ikke villig til å betale steindyr timepris for opprydding. Redigert 11.Juni.2018 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
ivar Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 Kjellg skrev 17 minutter siden: Jeg har «bare» 1,5mm2 kabel og det mente han var feil. Jeg måtte ha minst 2,5mm2. For ordens skyld så har jeg en Ratio kabel med støpte plugger. Prøvde å fortelle han at jeg hadde bare lader på som trekker strøm, men nei - feil kabel :) selv om jeg har 10A sikring og kabel er godkjent for 15A, så var det feil kabel :) dersom kabelen skal tåle 15A og er sikret med 10 , så ville jeg jo tro at han ikke kan skylde på kortslutningsstrømmen heller....? (eller må man da også ta med i betraktning tidligere strekk? ) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kapt Skuteløs Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 John_Kr skrev 8 minutter siden: Ikke for at jeg skal forsvare Elektrikkeren som kaster kablene på sjøen, men han må naturligvis koble fra alle båtene for å ha muligheter på å finne jordfeil i anlegget, det er ingen andre måter å gjøre dette på. Du kan jo se hvordan det ser ut etter en elektrikker har montert noe i et hus, det ligger strødd ledningsbiter og andre komponenter over alt, men slik er det når prisene presses, de bruker ikke kostbar tid på å rydde opp, i så fall så må DU/VI betale den kostnaden og det er vi ikke villig til. For å være helt ærlig, se bort fra kabel i sjøen så så ikke dette ille ut, det er noe dere/ vi må regne med. Jeg driver selv Gjestehavn og har ofte besøk av Elektrikker, jeg er ikke villig til å betale steindyr timepris for opprydding. Jeg ser den, men hvem tar regninga hvis, i verste fall, en båt synker fordi strømmen er koblet fra på denne måten? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 11.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 (redigert) ivar skrev 6 minutter siden: dersom kabelen skal tåle 15A og er sikret med 10 , så ville jeg jo tro at han ikke kan skylde på kortslutningsstrømmen heller....? (eller må man da også ta med i betraktning tidligere strekk? ) Samtidig så kan man forsvare han litt også for det er mye rart å se av landstrømløsninger hos folk som ikke aner hva de holder på med. Men egentlig så tror jeg at han var redd for at jeg skulle smelte litt is om vinteren - kanskje :) Litt enig med John_kr også, men samtidig så gir det ikke elektriker rett til å ødelegge kablene til båteierne. Mitt poeng var at de burde vært sikret mot å falle i sjøen. Eller er jeg for streng? Redigert 11.Juni.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 11.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 Vet marinaen har alle eierne liggende i et Excel ark hvor både mailadresse og telefonnummer er lagret. I alle fall så burde det være fort gjort å sende Mail til alle eierne på akkurat den piren om at arbeid pågår og at strøm var frakoblet. Så kunne man selv passet på dette, for slik det er nå så har strømmen vært frakoblet en uke og båteierne vet ingenting. Sitér dette innlegget Link to post
Kapt Skuteløs Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 Ja, ødelagte batterier og råtten mat kan jo da fort være ett resultat... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 MagneG skrev 7 minutter siden: Jeg ser den, men hvem tar regninga hvis, i verste fall, en båt synker fordi strømmen er koblet fra på denne måten? dersom en båt er avhengig av kontinuerlig strømtilførsel for å holde seg flytende , så bør vel også eier sørge for tilsyn utover det vanlige Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kjellg Svart 11.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 (redigert) Nå skal vi ikke trekke den for langt, men det jeg var ute etter var om jeg var for «streng» når jeg ble sur for at kabelen min lå i sjøen og at elektriker ikke hadde sikret kablene mot nettopp dette? Eller om dette er noe man bare må finne seg i? Redigert 11.Juni.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 36 minutes ago, Kjellg said: Nå skal vi ikke trekke den for langt, men det jeg var ute etter var om jeg var for «streng» når jeg ble sur for at kabelen min lå i sjøen og at elektriker ikke hadde sikret kablene mot nettopp dette? Eller om dette er noe man bare må finne seg i? Dere burde kanskje blitt varslet i forkant så dere kunne sikre kabler, mat og whatever selv i forkant. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 11.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 I alle fall så ble elektrikerne kjempesure for at jeg ser dette som et problem. Men det tåler jeg :) Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 Der jeg har båten i boblehavn på vinteren, er det normalt at havnebetjentene hiver strømkablene på sjøen hvis det er jordfeil i båtene, eller at man trekker litt for mye strøm. Landstrømkablene blir jo ødelagt, så det er greit å ha noen i reserve. Blir jo dyrt også. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 skjønner at jeg skal prise meg lykkelig for at de elektrikerne jeg har med å gjøre har yrkesstoltheten iorden .. de tilogmed rydder/støvsuger etter seg Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Nils Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 John_Kr skrev for 1 time siden: ...Du kan jo se hvordan det ser ut etter en elektrikker har montert noe i et hus, det ligger strødd ledningsbiter og andre komponenter over alt, men slik er det når prisene presses, de bruker ikke kostbar tid på å rydde opp, i så fall så må DU/VI betale den kostnaden og det er vi ikke villig til. For å være helt ærlig, se bort fra kabel i sjøen så så ikke dette ille ut, det er noe dere/ vi må regne med. Jeg driver selv Gjestehavn og har ofte besøk av Elektrikker, jeg er ikke villig til å betale steindyr timepris for opprydding. Eg kjenner meg ikkje heilt att i det du skriv, min elektrikar jobbar ikkje slik, men eg møter litt av kvart i samband med oppstart av styringssystem i bygg. Litt grovt sagt er mengda feil proporsjonalt med mengda rot over himling. Dei flinkaste montørane held orden og kildesorterar mens dei arbeider, og bruker ikkje tid på rydding. I forhold til kva trådstartar skriv- sjølvsagt skal ikkje ein einaste kabel havna i sjøen, men på ei anna side, det er jo ein sikker måte å bli invitert tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
Kapt Skuteløs Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 MagneG skrev for 2 timer siden: Jeg ser den, men hvem tar regninga hvis, i verste fall, en båt synker fordi strømmen er koblet fra på denne måten? ivar skrev for 2 timer siden: dersom en båt er avhengig av kontinuerlig strømtilførsel for å holde seg flytende , så bør vel også eier sørge for tilsyn utover det vanlige Enig i det, jeg satte det helt på spissen, men hva med ødelagte batterier og fordervet mat? Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 12.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2018 MagneG skrev for 16 timer siden: Jeg ser den, men hvem tar regninga hvis, i verste fall, en båt synker fordi strømmen er koblet fra på denne måten? MagneG skrev for 13 timer siden: Enig i det, jeg satte det helt på spissen, men hva med ødelagte batterier og fordervet mat? Om båten er avhengig av kontinuerlig landstrøm, så bør den ha kontinuerlig tilsyn. Det gjelder både mat som må ha kjøling, batteri som blir ødelagte, og eventuelle lensepumper som går på 220 volt. Sikringer ryker, andre feil kan forekomme. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
rippie Svart 12.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2018 Dette er sløvt, å ta på en strips eller en runde eltape så de ikke faller i sjøen tar ikke tid, og man slipper sure kunder. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 12.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2018 Det som jeg reagerte på var at de ikke hadde gjort noe for å sikre at kablene ramlet i sjøen. For kablene der er dyre de, i alle fall om du bruker de kabelen som beregnet på dette miljøet. Koster fort langt over 2000kr om du må kjøpe en ny. Jeg skjønner at det blir jordfeil og jeg skjønner at de må feilsøke og jeg skjønner at strømmen plutselig blir borte. Det er ikke det som gjør meg ilter men snarer den skjødesløshet de utviser her og samtidig blir sur for at jeg påpeker dette. Klart kabelen blir skadet om dette ramler i sjøen, og som her at de blir liggende nesten en uke i konstant regn så trekker det helt sikkert vann innover lederne. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.